loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نیوتن می گفت سرعت توپی که در خلاء به دور خود می‌چرخد هیچ وقت نباید کم شود، زیرا هیچ نیرویی در آنجا اثر نمی‌کند. اما به نظر می رسد که خود خلاء نوعی اصطکاک تولید کند که نظریه نیوتن را نقض می کند!
سرعت توپی که در خلاء به دور خود می‌چرخد هیچ وقت نباید کم شود، زیرا هیچ نیرویی در آنجا اثر نمی‌کند؛حداقل این چیزی بود که نیوتن می‌گفت. اما چه می‌شود اگر خود خلاء نوعی اصطکاک تولید کند که باعث کند شدن چرخش توپ شود؟ این تاثیر که ممکن است به زودی قابل کشف باشد، ممکن است بر روی ذرات غبار بین‌ستاره‌ای اثر کند.

اصطکاک حتی در خلاء هم دست از سر آدم بر نمی‌دارد!
 
 
به گزارش نیوساینتیست، بر اساس اصل عدم قطعیت مکانیک کوانتومی، ما هیچ وقت نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که یک خلاء ظاهری، واقعا خالی است. در عوض، فضا سرشار از فوتون‌هایی است که دائما به وجود می‌آیند و قبل از اینکه بتوان آنها را مستقیما اندازه‌گیری کرد، از بین می‌روند. اگرچه این ذرات ظاهرا فانی هستند، این فوتون‌های مجازی نیروهای الکترومغناطیسی به اجسام وارد می‌کنند که مشابه نیروی اعمال شده توسط فوتون‌های واقعی است.
سهند نوائی بازدید : 13 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

برای اینکه بتوان ماموریت‌های سرنشین‌دار به اعماق فضا را از سر گرفت، باید فضاپیمای مناسبی در اختیار داشت. طرح جدید سفینه چندبار مصرف ناسا می تواند برای ماموریت‌های ماه و اعماق فضا استفاده شود.

دانشمندان امیدوراند که در آینده‌ای نه چندان دور، ماموریت‌های سرنشین‌دار به اعماق فضا را از سر بگیرند. اما برای این منظور، نخست باید فضاپیمای مناسبی در اختیار داشت. طرح جدید سفینه لوله‌ای شکل ناسا می‌تواند به عنوان یک وسیله چندبار مصرف، برای ماموریت‌های ماه و اعماق فضا استفاده شود.


فضاپیما

به گزارش پاپ‌ساینس، سفینه ناتیلوس-ایکس، توانایی حمل شش سرنشین و تجهیزات لازم برای یک سفر دو ساله را دارد. این فضاپیما برای انجام مسافرت‌های خارج از جو زمین طی اکتشافات درازمدت آمریکا طراحی شده است. به گفته گروه «آینده عملیات‌های فضایی» ناسا، این فضاپیما را می‌توان در مدار زمین ساخت و تا سال 2020 / 1399 برای ماموریت‌های فضایی آماده خواهد شد.

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سلام دوستان،وبلاگ گروه آسمان ناشناخته در روز27بهمن ماه،

 توانستعنوان  برترین  وبلاگ  را در میهن بلاگ  بدست آورد.

این موفقیت را به تمام گروه و شما دوستانآسمان تبریک می گوییم.

امیدواریم بتوانیم هر روز به کیفیت این وبگاهبیفزاییم و نقشی بسیار

 کوچک اماموثر در ارتقا دانش و اطلاعات فارسی زبانان علاقمند

 به نجومو هوا فضا داشته باشیم.از شما عزیزان خواهشمندیم،

 پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میانبگذارید.

سرافرار و سربلند باشید.

سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
آسمان ناشناخته ( unknownsky.mihanblog.com )

برای بسیاری از مردم خواندن متون و مقاله های مرتبط با علم نجوم بسیار دشوار است چرا که در آن اصطلاحات و عباراتی به کار گرفته می شود که شاید برای آن ها ناآشنا باشد. به همین دلیل معمولا سراغ این گونه اخبار یا مقالات نمی روند و یا اگر هم از دوست داران این علم باشند، زمانی که به یک کلمه یا یک عبارت پیچیده می رسند آن متن را رها می کنند و از خواندن ادامه آن منصرف می شوند.

در این نوشته قصد داریم شما را با برخی از کلمات و اصطلاحات رایج در علم نجوم که آن ها را معمولا در روزنامه ها و مجلات می خوانید و یا ازتلوزیون می شنوید آشنا کنیم:


 
قدر ظاهری
: معیاری از روشنایی یک ستاره یا اشیای دیگر سماوی به گونه ای که از زمین مشاهده می شوند.

اختلاف منظر:
جابه جا شدن ظاهری یک شی نسبت به زمینه‌اش که به خاطر جابه جا شدن ناظر باشد.

اختلاف منظر خورشید مرکزی: به حرکت ظاهری ستارگان نسبت به زمینه ستارگان دوردست «اختلاف منظر خورشید مرکزی» گفته می‌شود.

واحد نجومی: یکی از واحد های کاربردی در علم نجوم که برابر متوسط اندازه فاصله بین زمین تا خورشید است.

دقیقه قوسی:
واحدی است در مبحث زوایا که معادل یک شصتم یک درجه است.
ثانیه قوسی: واحدی است در مبحث زوایا که معادل یک شصتم یک دقیقه قوسی است.
پارسک: یکی از واحد های بیان فواصل نجومی که برابر با 3.259 سال نوری است. پارسک در واقع فاصله ای است که یک واحد نجومی به اندازه یک ثانیه قوسی دیده می شود.

قطر زاویه ای:
زاویه ای که قطر جسم با چشمان ناظر ایجاد می کند.
http://unknonsky.mihanblog.com
كوتوله ی سفید: آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستارگان. ستاره‌هایی که جرمشان تقریباً معادل جرم خورشید و یا کمتر از آن است به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند.
سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 آسمان ناشناخته (unknownsky.mihanblog.com )

http://unknonsky.mihanblog.com

 نحوه پرتاب ماهواره

امروزه تمامی ماهواره ها یا به وسیله موشک در مدار قرار می گیرند و یا به وسیله شاتل تا مدار مورد نظر حمل می شوند و سپس ماهواره از بستر مخصوص خارج و در فضا رها می شوند . در هر دو حالت امکان قرار دادن همزمان چند ماهواره در مدار وجود دارد. به این شرط که با فاصله زمانی رها شوند تا با یکدیگر برخورد نکنند. بسیاری از کشورها و شرکت های جهان از موشک برای در مدار قرار دادن ماهواره های بزرگ و سنگین خود به عنوان یک روش معمول ، اقتصادی و لمن استفاده می کنند.
کار پرتاب ماهواره از پیچیده ترین کارهایی است که بشر تا به امروز موفق به انجام دادن آن شده است. با هم نگاهی اجمالی و ساده به آن خواهیم داشت.

http://unknonsky.mihanblog.com

در بیشتر پرتاب ها ، موشک آماده پرتاب ، مستقیم به سمت بالا نشانه گیری می شود. این باعث می شود که ماهواره بر بتواند با بیشترین سرعت و کمترین مصرف سوخت ممکن عرض اتمسفر را طی کند. : برای قرار دادن یک ماهواره در مدار، به نیروی بسیار زیادی نیاز است. این نیروی عظیم را ماهواره بر (موشک حامل) تولید می کند. ماهواره برای قرار گرفتن در مدار باید در ارتفاعی حدود 200 کیلومتر از سطح زمین به سرعتی بالاتر از 29000 کیلومتر در ساعت برسد. ماهواره برها به شکل موشک های چند مرحله ای، با سوزاندن سوخت شیمیایی، انرژی لازم برای بردن ماهواره به مدار زمین را فراهم می کنند. در نخستین گام، پیشران موشک (موتور) روشن شده، نیروی بالا برنده فراهم می شود. با ایجاد نیروی بالابرنده، ماهواره بر به همراه مخازن سوخت و ماهواره ای که با خود دارد، از زمین جدا شده، به سوی آسمان حرکت می کند.
سهند نوائی بازدید : 19 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


انسلادوس قمر دور افتاده زحل ظاهراً چیزی بیش از یک دنیای سرد و مرده است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد انسلادوس برخی از مهم‌ترین ملزومات حیات را در خود دارد.
سالهاست که محققان بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند که آیا انسلادوس، قمر کوچکی که در آنسوی حلقه‌های زحل شناور می‌باشد، خانه‌ای برای یک اقیانوس عظیم زیر زمینی است یا نه. آیا این اقیانوس خیس است یا نه. حال شواهد جدیدی نشان می‌دهد. که نه تنها احتمال وجود اقیانوس بروی انسلادوس وجود دارد بلکه این اقیانوس به احتمال زیاد مانند نوشابه‌ای گازدار است و می‌تواند محیط خوبی برای زندگی باکتریایی باشد.

این داستان از سال ۲۰۰۵ یعنی زمانی که فضاپیمای کاسینی ناسا از نزدیکی قمر انسلادوس گذر کرد، شروع شد. دنیس متسون از JPL ناسا در این باره می‌گوید: «ژئوفیزیکدان‌ها انتظار داشتند که این دنیای کوچک توده‌ای از یخ بوده و سرد و مرده و فاقد جذابیت باشد. به همین خاطر است که ما اکنون شگفت زده شده‌ایم» 
کاسینی دریافت که این قمر کوچک ستون‌هایی از بخار آب، ذرات یخ و ترکیبات ارگانیکی است که از شیارهای پوسته منجمد آن (که با نام راه راه پلنگی شناخته می‌شود) بیرون می‌آید. می‌ماس، که قمر مجاور انسلادوس بوده و تقریبا با آن هم اندازه است در حد انتظار محققان قمری مرده است ولی انسلادوس فعالیتی بر خلاف پیش بینی‌ها داشته است.


بسیاری از محققان فواره‌های یخی را اثباتی بر وجود منابع زیر زمینی آب می‌دانستند. بسته‌های نزدیک به سطح، متشکل از آب مایع با دمایی نزدیک ۳۲ درجه فار‌‌نهایت می‌توانند فوران‌هایی از جنس آب را توضیح دهند. ولی این تئوری نواقصی نیز داشت. یکی از این مسائل این بود که نمک کجاست؟ 
در پروازهای کم ارتفاع اولیه، تجهیزات کاسینی، کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و هیدروکربن‌های مختلف را در این فواره‌ها، آشکار ساختند ولی هیچکدام از عناصر نمکی که باید در آب اقیانوس‌ها وجود داشته باشد، مشخص نشد. 
سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC در دانشگاه استنفورد، دانشجویان فیزیک در کنار برندگان برجسته نوبل فیزیک به تحقیق بر روی الکترون ها می‌پردازند.

 خیلی‌ها فکر می‌کنند فعالیت‌های دانشگاهی به حضور در کلاس‌های خسته‌کننده درسی و حل معادلات ریاضی پیچیده روی صفحات کاغذ خلاصه می‌شود، اما مجله پاپ‌ساینس در بازدیدی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان، گزارشی از هیجان‌انگیزترین آزمایشگاه‌‌های آن‌ها فراهم کرده که شور و شوق در گوشه و کنار آن موج می‌زند. گزارش امروز درباره آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC دانشگاه استنفورد است.

حرفه: فیزیکدان ماده چگال

هدف آموزش: گرفتن تصاویر سه بعدی از مولکول‌ها با استفاده از اشعه ایکس

آزمایشگاه نوبل

هر تابستان، دانشجویان کارشناسی به فیزیکدان‌های برنده جایزه نوبل که در اینجا کار می‌کنند می‌پیوندند تا الکترون‌ها را با سرعتی نزدیک به 297هزار کیلومتر بر ثانیه (اندکی کمتر از سرعت نور) به بلندترین شتاب دهنده خطی روی زمین بفرستند تا پرتوهای ایکس بسیار پرقدرت تولید کنند. این پرتوهای ایکس، برای خلق تصاویر سه بعدی از مولکول‌ها به کار برده می‌شوند.

سهند نوائی بازدید : 12 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

برای استفاده از تلسکوپ ها، ابتدا باید آنها را تنظیم کرد. تاکنون برای این کار از ستارگان دوردست استفاده می‌شد، اما به دلیل مشکلات پیش آمده، راه‌حل جدیدی پیشنهاد شده است: قرار دادن یک لامپ در فضا!

قبل از اینکه بتوانید به 13.2 میلیارد سال قبل نگاه کنید، لازم است که تلسکوپ خود را به درستی کالیبره کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مطمئن باشید اجسامی که در آینه تلسکوپ می‌بینید، واقعا به همان روشنی (و در نتیجه همان قدر دور) هستند که به نظر می‌رسند. اخترشناسان برای این منظور از تکنیک‌هایی مانند استفاده از ستارگان دوردست استفاده می‌کنند. اکنون یکی از اخترشناسان یک راه‌حل ساده برای کالیبراسیون ابزارهای نجومی پیشنهاد کرده است: قرار دادن یک لامپ در فضا!

به گزارش پاپ‌ساینس، برای هر دو دسته تلسکوپ‌های زمینی و فضایی، وجود جو باعث بروز یکسری عدم قطعیت‌ها می‌شود. جو بخشی از نور را جذب می‌کند و ممکن است اندازه‌گیری‌های تلسکوپ را تحت تاثیر قرار دهد. البته تلسکوپ‌های مداری مشکل عبور نور از میان جو را ندارند، اما اخترشناسان نمی‌توانند کالیبراسیون آنها را از روی زمین، بدون تاثیر اثرات جو بررسی کنند.

وقتی قرار است اندازه‌گیری‌های بسیار دقیقی را انجام دهید، لازم است بدانید چه میزان نور جذب می‌شود. برای حل این مشکل، جاستین آلبرت از دانشگاه ویکتوریا کانادا پیشنهاد داده که یک لامپ را در مدار زمین قرار دهیم. اخترشناسان می‌دانند که یک لامپ چقدر نور از خود ساطع می‌کند. با مطالعه این لامپ از روی زمین، آنها تعیین می‌کنند که چه میزان از نور لامپ توسط جو زمین جذب می‌شود، بنابراین می‌توانند تاثیر آن را در مطالعات خود بر اعماق فضا لحاظ کنند.

سهند نوائی بازدید : 25 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

سازه رصدخانه ملی ایران که برفراز قله 3600 متری گرگش در کاشان ساخته می‌شود، برجی استوانه‌ای به قطر 10 متر و ارتفاع 23 متر است که گنبد تلسکوپ 3.5 متری ایران برفراز آن نصب خواهد شد.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح رصدخانه ملی ایران در گفتگو با ایسنا گفت  احداث ساختمان رصدخانه ملی از سال 1391 آغاز خواهد شد.

طراحی و ساخت تلسکوپ 3.5 متری ایران از سال گذشته با تلاش مهندسان ایرانی آغاز شده و طبق برنامه قرار است که در اوایل تابستان آینده، مطالعات خاک‌شناسی و بررسی‌های مشابه در بالای قله آغاز شود تا ساخت ساختمان رصدخانه از سال 1391 آغاز شود.

سازه استوانه‌ای نوک قله برای نصب تلسکوپ از آ‌لومینیوم و دیگر مصالح ساختمانی ساخته می‌شود. شکل کلی محفظه تلسکوپ نیز توسط مهندسان ایرانی طراحی شده که به شکل استوانه‌ای به قطر 10 متر و به ارتفاع 23 متر است که بالای آن یک گنبد قرار دارد و در نهایت با تغییرات کوچک همین طرح عملیاتی خواهد شد. (با توجه به نقشه، قطر این سازه 12 متر است!!!)

منصوری با بیان این که شرکت های داخلی توانمندی بالایی در طراحی سازه بالای قله دارند، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر از چهار کارخانه بازدید و مذاکرات را آغاز کرده‌ایم و احتمالا از چهار کارخانه دیگر هم بازدید خواهیم کرد تا با توانمندی‌های آنان آشنا شویم و در اواخر بهار و اوایل تابستان سفارش ساخت قطعات تلسکوپ را به کارخانجات داخلی می‌دهیم».

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


نود و چهارمین نشست ماهانه باشگاه نجوم اصفهان،‌2شنبه 25 بهمن ماه در تالار همایشهای كتابخانه مركزی برپا می شود.


روابط عمومی مركز آموزش نجوم ادیب اصفهان اعلام كرد:

نود و چهارمین نشست ماهانه باشگاه نجوم اصفهان،‌دوشنبه 25 بهمن ماه از ساعت 16 الی 19 در تالار همایشهای كتابخانه مركزی شهرداری اصفهان برگزار می شود.

نشست این ماه باشگاه به مبحث "آلودگی نوری" و گزارش بررسی وضعیت آلودگی نوری در بهاباد ،‌ اختصاص دارد.

سایر برنامه های باشگاه نود وچهارم شامل بخش های زیر می باشد:

- قرائت قرآن و سرودملی

- روشنایی معابر و رابطه آن با آلودگی نوری

- نمایش كلیپ نجومی

- گزارش بررسی وضعیت آلودگی نوری در بهاباد

-‌ معرفی كتاب نجومی

- اختر زیست شناسی

- مسابقه ماهانه

شركت در برنامه های باشگاه نجوم اصفهان

برای تمام علاقه مندان آزاد و رایگان می باشد.

مركز آموزش نجوم ادیب اصفهان

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 309
  • بازدید کلی : 5,596