loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 18 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به نظر شما کاوشگر بعدی ناسا کدامیک از این سه گزینه خواهد بود:
ماه‌نورد جدید به مقصد مریخ،
کاوشگر روباتی برای بررسی دنباله‌دارها یا
یک کشتی فضایی شناور بر روی دریاچه‌های فصلی تیتان؟


 به گزارش پاپ‌ساینس، ناسا هفته گذشته اعلام کرد که از میان پروژه‌های ذکر شده، تنها یکی را به عنوان برنده انتخاب خواهد کرد. پروژه برنده بودجه 425 میلیون دلاری را به خود اختصاص خواهد داد که البته این مبلغ شامل هزینه‌های پرتاب نمی‌شود.

نخستین گزینه، ایستگاه مشاهداتی ژئوفیزیک مریخ یا به اختصار GEMS است که به مطالعه ساختار درونی سیاره خواهد پرداخت. این ایستگاه سه ابزار اصلی را با خود حمل خواهد کرد که حرکت سیاره، مریخ‌لرزه‌ها و جریان حرارت درونی مریخ را اندازه‌گیری می‌کنند. به گفته ناسا این مریخ‌نورد می‌تواند اطلاعات جدیدی را درباره شکل‌گیری سیاره سرخ در اختیار ما قرار دهد.



پروژه بعدی یک شکارچی دنباله‌دار است. کاوشگری که در حین مطالعه یک دنباله‌دار از نزدیک، چندین بار بر روی سطح آن فرود خواهد آمد تا تغییرات آن را در اثر اندرکنش با خورشید مشاهده کند. کاوشگرهای قبلی که تاکنون به ملاقات دنباله‌دارها رفته‌اند، گلوله‌های کوچکی را به سطح آنها شلیک کرده‌ و تصاویری را نیز از آنها تهیه کرده‌اند؛ اما هدف این ماموریت بررسی تکامل طبیعی دنباله‌دار است.
سهند نوائی بازدید : 24 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

شنبه 24           ماهدر فاصله 9 درجه ای از زحل  (19:45)


یکشنبه 25      ماه در فاصله 7/6 درجهای از ستاره سماک اعزل (20:00)


سه شنبه 27       ماه کامل


چهارشنبه 28   عطارد در فاصله ی 4/1درجه ای از زهره (5:50)

                      ماه در فاصله ی 6/5 درجه ای از ستاره قلبالعقرب (22:00)


شنبه 31            عطارد در فاصله 2 در جه ای از مریخ (5:50)

                       زهره در فاصله ی 1/5 درجه ای از مریخ (5:50)

سهند نوائی بازدید : 62 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


آیا ما تنهاییم ؟ این یکی از بزرگترین سؤالات ما درباره کیهان است . برای یافتن پاسخ آن به ستارگان نگاه می کنیم . ولی سؤال بزرگتری نیز مطرح شده است . کیهان در ابتدا چگونه متولد شده است ؟

پاسخ سؤال دوم در وسعت فضا پیدا نخواهد شد ، بلکه در سازندگان همه چیز یعنی ذرات کوچک ماده نهفته است .


هنگامی که صحبت از اندازه های غول آسا می شود ، هیچ چیز در منظومه شمسی ما با خورشید مقایسه شدنی نیست .خورشید از عطارد ، مریخ ، زهره و زمین صدها هزار برابر بزرگتر است و حتی بزرگترین سیاره های منظومه شمسی یعنی نپتون ، اورانوس ، زحل و مشتری از نظر بزرگی  به پای خورشید نمی رسند . منظومه شمسی عملا خورشید است چون بیشتر از 99درصد حجم منظومه شمسی در خورشید قرار دارد . خورشید ما یک ستاره و بزرگترین شیء در شعاع 84 تریلیون کیلومتری ماست . خورشید آنقدر بزرگ است که بیش از یک میلیون کره زمین داخلش جا می شود . با این حال این گوی مشتعل گاز در مقایسه با بعضی از ستارگان ابر بزرگ کیهان کوچک است . بعضی از آنها به ترتیب کوچک تا بزرگ  سیریس ، پولکس ، اکتاروس ، بتا جبار ، ید الجوزا ، سرخ غول پیکر ، آنتاروس نام دارند . ولی بزرگتر بودن همیشه به مفهوم بهتر بودن نیست ! ما وجود داریم به این دلیل که زمین درست در مناسب ترین مسافت از خورشید یعنی حدود 148800000 کیلومتری آن قرار دارد . ولی چه اتفاقی می افتاد اگر زمین در جای فعلی خود قرار نداشت ؟ چه می شد اگر زمین از نزدیکتر یا دورتر به دور خورشید گردش می کرد ؟ اگر زمین تنها اندکی از مدار گردش خود به دور خورشید منحرف شود ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به نقل از نشنال جئوگرافی، در ماه می، هر روز حدود 20 تا 45 دقیقه قبل از طلوع آفتاب، شاهد صحنه‌هایی زیبا از تقارن چهار سیاره مشتری، مریخ، زهره و عطارد خواهیم بود. تقارن سیاره‌ای در آسمان مناظری زیبا را تقدیم علاقمندان به نجوم خواهد کرد. در این هفته تقارن نزدیک چهار سیاره زهره، مشتری، مریخ و عطارد به اوج خود می‌رسد.



روز دهم و یازدهم می (20 و 21 اردیبهشت) مشتری، سیاره عظیم گازی و دومین سیاره درخشان این گروه از کنار زهره، درخشان‌ترین سیاره عبور می‌کند. نکته جالب این است که این 2 سیاره با فاصله‌ بسیار جزئی حدود 0.5 درجه درکنار هم قرار خواهند گرفت.
سهند نوائی بازدید : 32 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


همزمان با هفته جهانی نجوم، انجمن نجوم سپهر بهارستان اقدامبه برگزاری هفت شب رصد عمومی در محل های مختلف سطح شهر بهارستان نموده است.


این برنامه به منظور ایجادفضایی پر نشاط برای شهروندان علاقمند به نجوم و رصد ماه و اجرام آسمانی با تلسكوپ،آشنایی با  برخی اصول كار با تلسكوپ ودوربین های دو چشمی، پاسخ به پرسش های نجومی و... از بخش های مختلف برنامه می باشد.



 

سهند نوائی بازدید : 23 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

18اردیبهشت:     عطارد در بزرگترین زاویه کشیدگی غربی

                        عطارد در فاصله ی 1.5 درجهای از زهره (6:00)


20 اردیبهشت:     تربیع ماه اول


21 اردیبهشت:    ماه در فاصله 5.7 درجه ای از ستاره قلب الاسد(20:00)


22 اردیبهشت:    عطارد در فاصله 2 درجه ای از مشتری(5:53)  

                        زهره در فاصله 43 دقیقه ایاز مشتری(5:51) 

        

سهند نوائی بازدید : 127 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

روزجهانی نجوم (همانگونه که از نام آن پیداست) یک روز بین المللی است و این نکته در صفحه 7 Astronomy Day hand book تصریح شده است.



حدود ۳۸ سال است (از سال ۱۹۷۳ میلادی) که برای تعیین این روز بین دو تاریخ ۱۵ آوریل تا ۱۵ می (۲۶ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت) نزدیکترین شنبه به تربیع اول ماه به عنوان روز جهانی تعیین می شود.

اما روز تقویمی نجوم در هر سال با روشی که در تعیین آن انتخاب گردیده، متفاوت خواهد بود. حتماً شما هم می دانید که علت توجه به ماه در تعیین این مناسبت آن است که ماه همسایه زمین و جرم جذابی برای رصد با تلسکوپ وحتی نگاه با چشم غیر مسلح است.
در ۱۵ سال اخیر با قرار دادن مناسبت هفته جهانی نجوم از سوی لیگ جهانی، فرصت بیشتری از جمله در مناسبت ها و تعطیلات رسمی سایر کشورها برای اجرای برنامه های ترویجی ایجاد شده است.
با پیوستن اکثر کشورهای جهان به این حرکت آسمانی، این روز و هفته به روز و هفته جهانی نجوم تبدیل شد.
به گفته رییس انجمن نجوم آماتوری ایران، در این روز سیاره تیر ۲۷ درجه غرب خورشید (بیشترین کشیدگی) و در افق صبحگاهی به راحتی قابل مشاهده است.
سهند نوائی بازدید : 21 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 مستند «جویندگان کسوف» حاصل 10 سال رصد خورشیدگرفتگی در سراسر زمین است که به همت برادران صفاریان‌پور تهیه شده و از این هفته جمعه‌شب‌ها در شبکه 4 سیما پخش می‌شود.
این مستند با خورشیدگرفتگی تابستان 1378 در ایران آغاز می‌شود و با پوشش خورشیدگرفتگی‌های کلی در آفریقا، اقیانوس آرام، آمریکای لاتین، قطب جنوب، سیبری و ... و درنهایت طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی قرن در چین (تیر 1388) به پایان می‌رسد.



این مستند طی 13 قسمت جمعه‌شب‌ها ساعت 23 از شبکه 4 سیما پخش خواهد شد  و نخستین قسمت آن نیز جمعه این هفته 9 اردیبهشت به روی آنتن خواهد رفت.

سهند نوائی بازدید : 21 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

هم‌زمان با آماده شدن شاتل‌های فضایی برای آغاز بخش دوم زندگی خود به عنوان قطعات موزه‌ای، مسولان ناسا مرتب کردن انبارهای قطعات یدکی آنها را آغاز کرده‌اند. این مسولان باید تصمیم بگیرند که با تمام این خاطرات عزیز که دیگر قابل استفاده نیستند، چه باید بکنند.

به گزارش وایرد، باب شروز از مسولان ارشد ناسا که مسولیت رسیدگی به توزیع قطعات مربوط به شاتل را بر عهده دارد می‌گوید: «این کار مثل این است که مجبور باشید به سرعت آپارتمان خود را تخلیه کنید. شما یک‌سری وسایل دارید که باید با خودتان به آپارتمان جدید ببرید، اما در همین حال چیزهای تازه‌ای را کشف می‌کنید که زیر تخت یا ته کمد داشته‌اید.»

شاتل‌های فضایی قبل از اینکه برای بازدید عموم حاضر شوند، باید یک فرایند طولانی پاک‌سازی را طی کنند. وقتی‌که یک شاتل فرود می‌آید، آغشته به انواع مواد خطرناک است. از آن جمله می‌توان به هیدروژن و اکسیژن مایع به عنوان سوخت شاتل، آمونیاک برای خنک‌سازی شاتل و مواد محترقه تعبیه شده برای منفجر کردن پنجره‌ها به هنگام خروج اضطراری اشاره کرد. تمام این مواد شیمیایی قبل از ارسال شاتل‌ها به موزه باید پاکسازی شود تا در حین بازدید عموم از داخل و بیرون شاتل، خطری را برای آنها به وجود نیاورد.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 43
  • بازدید سال : 301
  • بازدید کلی : 5,588