loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 29 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نتایج اولیه یک تحقیق مهم ستاره شناسی که با استفاده از جدیدترین تکنیک‌ها انجام شده است، وجود پدیده رمز آلود انرژی تاریک را تایید کرده است.


انرژی تاریک حدود ۷۴ درصد از جهان را تشکیل می دهد و اثبات وجود آن می تواند توضیح دهد که چرا عالم با شتابی فزاینده در حال انبساط است.

دانشمندان با بررسی بیش از دویست هزار کهکشان به این یافته دست پیدا کردند.این دانشمندان از دو نوع بررسی متفاوت استفاده کردند تا بتوانند به طور مستقل نتایج بررسی های پیشین درباره انرژی تاریک را بیازمایند.

دو تحقیق که توسط تیمی بین المللی از محققان انجام گرفته است برای چاپ در مجله "اعلان ماهانه انجمن سلطنتی ستاره شناسی" پذیرفته شده است.

یکی از روش های تحقیق که توسط ستاره شناسان استفاده شده است، با اندازه گیری الگوی توزیع کهکشان ها در فضا انجام شده است.

نوع دوم بررسی با اندازه گیری سرعت شکل گیری کهکشان ها در طول زمان انجام شده است. هر دو تکنیک وجود انرژی تاریک و شتاب انبساط جهان را تایید کرده است.

مفهوم انرژی تاریک برای اولین بار در اواخر دهه نود و با بررسی روشنی ابرنواخترها

یا ستاره های در حال انفجار مطرح شد.

سهند نوائی بازدید : 72 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

این فهرستی است از روشن‌ترین ستارگان آسمان شب به ترتیب از پرنورترین به کم‌نورترین است.

 این فهرست تا قدر ظاهری ۲ ادامه دارد. قدر ظاهری تمام ستارگان به درخشندگی و فاصله آنها از ما وابسته است. برای نمونه ستارهٔ سهیل در اصل بسیار روشن‌تر از ستارهٔ شباهنگ است ولی بخاطر این‌که سهیل نسبت به شباهنگ از ما خیلی دورتر است قدر ظاهری‌شان (یعنی نورانی بودنشان) تقریباً یکسان و برابر است.

سهند نوائی بازدید : 19 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دستگاه طیف نگار آلفا مغناطیس امروز جمعه به روی ایستگاه فضایی بین المللی نصب شد.

  شکار ضدماده که 16 می همراه با آخرین ماموریت شاتل اندیور به ایستگاه فضایی بین المللی حمل شد صبح امروز جمعه بر روی ایستگاه فضایی بین المللی قرار گرفت.

روبرتو ویتوری، فضانورد آژانس فضایی اروپا (اسا) با استفاده از یک بازوی روباتیک از شاتل اندیور، این تله بزرگ مغناطیسی را از داخل فضاپیما خارج و با انتقال آن به بازوی روباتیک ایستگاه فضایی موقعیت دستگاه را تثبیت کرد.

شکارچی ضد ماده حداقل یک دهه بر روی ایستگاه فضایی باقی خواهد ماند و به دنبال پاسخهایی برای سه معمای کیهانی خواهد گشت.

سهند نوائی بازدید : 35 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

لکه های خورشیدی ناحیه ای بر روی سطح خورشید است که به وسیله فعالیت ‌های شدید مغناطیسی به وجود می‌آید.فعالیت ‌های شدید مغناطیسی مانع از انتقال گرما می شوند از این رو در نواحی که تحت تاثیر امواج مغناطیسی قرار می گیرند، به علت کاهش درجه حرارت لکه هایی بر سطح خورشید به وجود می آورند.



رصد این لکه ها با رعایت نکات ایمنی و ابزارهای مناسب خالی از لطف نیست، اظهارداشت: رصد خورشید با استفاده از تلسکوپ های شکستی و بازتابی مجهز به فیلتر امکان پذیر است.
رصدگران باید مراقب باشند که فیلتر در اثر خراش یا جسم نوک تیز آسیبی نبیند و به هیچ وجه از تلسکوپی که بر روی درپوش آن فیلتر نصب نشده است، برای رصد خورشید استفاده نکنند.
سهند نوائی بازدید : 92 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

شامگاه روز چهارشنبه 28 اردیبهشت پدیده نجومی مقارنه ماه با قلب العقرب رخ خواهد داد.

 پدیده مقارنه ماه و قلب العقرب در ساعت 22:30 روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه رخ خواهد داد در این پدیده زاویه جدایی این جرم آسمانی 5/6 درجه و درخشندگی ستاره قلب العقرب 06/1 است.

ستاره قلب العقرب روشن ترین ستاره صورت فلکی عقرب است این ستاره قرمز رنگ بوده و در فاصله 604 سال نوری از زمین قراردارد قطر آن حدود 700 برابر خورشید است.

سهند نوائی بازدید : 27 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ظاهرا پس از تاخیر های پی در پی قرار است پرواز یکی مانده به آخر شاتلهای ناسا صبح روز دوشنبه 16 می 2011 و ساعت 8:56 صبح به وقت شرقی از پایگاه فضایی کندی آغاز شود.

مدیران ماموریت اندیور روز شنبه به آخرین پرواز اندیور به سوی ایستگاه فضایی چراغ سبز نشان دادند در حالیکه پیش بینی های هوا نیز احتمال مناسب بودن شرایط جوی برای آغاز این ماموریت را 70 درصد اعلام کرده است.

اندیور تحت فرماندهی "مارک کلی"، همسر سناتور دموکرات مجلس آمریکا که به تازگی قربانی یک ترور ناموفق شده است، به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز خواهد کرد. "گابریل گیفوردز" همسر مارک کلی که بار اول نیز در مراسم آخرین پرواز اندیور حضور یافته بود، برای بار دوم نیز در پرتاب نهایی شاتل اندیور حاضر خواهد بود.

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از یک شبیه سازی رایانه ای مدل جدیدی را ارائه کردند که می تواند در خصوص حرکت وارونه بعضی از سیارات فرامنظومه خورشیدی مشابه مشتری توصیح دهد.



از سال 1995 تاکنون بیش از 500 سیاره فرامنظومه خورشیدی کشف شده است. برخی از این سیارات به بزرگی مشتری هستند و همانند عطارد در فاصله بسیاری نزدیکی از ستاره خود حرکت می کنند اما بیشتر این سیارات غول پیکر فرامنظومه خورشیدی برخلاف جهت حرکت ستاره خود می چرخند.
سهند نوائی بازدید : 27 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تلسکوپ فضایی هابل در فاصله حدود 10میلیون سال نوری از زمین توانست یک آزمایشگاه کهکشانی ایده آلی را برای تحقیق درباره فرایندهای تشکیل ستارگان شناسایی کند.
این توده کیهانی که در فاصله حدود 10 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی "سگ شکارچی" واقع شده و NGC 4214 نام دارد.

NGC 4214 یک کهکشان کوتوله است که با وجود ابعاد کوچک محتوی تمام آن چیزی است که ستاره شناسان در آرزوی رصد آن هستند.

این کهکشان در واقع یک آزمایشگاه کیهانی ایده آل درباره فرایندهایی است که منجر به شکل گیری ستارگان می شوند.

براساس گزارش Space، "دوربین زمینه عریض" (WFC3) تلسکوپ فضایی هابل این تصویر را در طیف نوری و نزدیک به مادون قرمز از این کهکشان کوتوله گرفته است.

در این تصویر الگوهای پیچیده ای از گازهای یونیزه شده بسیار درخشان، مناطق خالی و توده های ستاره ای نورانی دیده می شود.

در مرکز این تصویر می توان حفره ای به شکل قلب را مشاهده کرد که در داخل آن توده وسیعی از ستارگان جوان عظیم با دامنه دمایی بین 10 هزار تا 50 هزار درجه سانتیگراد وجود دارد. فقدان گاز در این منطقه باید به دلیل حضور بادهای شدید ستاره ای باشد.

سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نیک رایزینگر، عکاس حرفه‌ای آسمان با ترکیب بیش‌از 37هزار عکس متنوع از آسمان شب که بیش از یک سال برای تهیه آن‌ها زمان صرف کرد، چشم‌انداز زیبای آسمان‌شب را به تصویر کشیده است.

رایزینگر که این تصویر را به‌مناسبت روز جهانی نجوم منتشر کرده، صدهزار کیلومتر در خشکی و هوا طی کرده تا بتواند بهترین تصاویر آسمان را از بهترین مناطق رصدی زمین تهیه کند.
مرکز تصویر، قلب کهکشان راه‌شیری را نشان می‌دهد که در صورت‌فلکی قوس واقع شده و به دلیل وجود ابرهای گردوغبار، نمی‌توان بیشتر ستارگان و اجرام غیرستاره‌ای مرکز کهکشان و پشت آن را مشاهده کرد. با نگه‌داشتن کلید چپ ماوس و حرکت روی عکس، می‌توانید دیگر بخش‌های آسمان شب را مشاهده کنید. برای تماشای تصویر در ابعاد بزرگ، کلید FullScreen از راهنمای پایین عکس را انتخاب کرده، یا اینجا را کلیک کنید.
سهند نوائی بازدید : 92 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 برندگان دومین رقابت بین‌المللی عکاسی که توسط انجمن «منجمان بدون‌مرز» و با تکیه بر آلودگی نوری برگزار شد، معرفی شدند. مهدی مؤمن‌زاده از ایران با عکس «راه‌شیری اصفهان» برنده جایزه دوم این رقابت شده است.

به گزارش وب‌سایت رسمی TWAN - جهان در شب - عکس‌هایی در این مسابقه پذیرفته می‌شدند که در آنها بخش‌هایی از آسمان و زمین به صورت افقی دیده شود، منطقه جغرافیایی مشخص باشد و در سال 2010 یا 2011 میلادی / پس از 11ام دی‌ماه سال 1388 گرفته شده باشند. زمان ارسال عکس‌ها از اول تا 30ام آوریل گذشته / 11 فروردین‌ماه تا 10ام اردیبهشت‌ماه جاری- ماه جهانی نجوم 2011 - تعیین شده بود.

علاقمندان به نجوم از حدود 30 کشور جهان در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که در میان آنها حضور عکاسانی از ایالات متحده، ایران، آلمان و چین پررنگ‌تر از دیگران بوده است. نام بابک امین تفرشی، منجم آماتور شناخته‌شده ایرانی و برنده جایزه عکاسی علمی لنر نیکسون در سال 2009 که یکی از اعضای اصلی انجمن بین‌المللی «منجمان بدون مرز» است، در میان 7 داور این رقابت بین‌المللی به چشم می‌خورد.

این مسابقه بر مبنای «اهمیت آسمان تاریک» و در دو بخش «زیبایی‌های آسمان شب» و «در برابر چراغ‌ها» برگزار شد تا علاوه بر نمایش زیبایی خارق‌العاده آسمان شب، مشکلات حاصل از آلودگی نوری را یادآوری کند. آلودگی نوری نه‌تنها رصد آسمان و شگفتی‌های آنرا برای اخترشناسان دشوار می‌کند، بلکه مانند تمامی آلودگی‌های دیگر زیست‌بوم و سلامتی جانداران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.





آلپ در شب

این عکس بسیارزیبا که توسط توماس کورت از دامنه مه‌گرفته کوهستان آلپف زیر آسمان پرستاره گرفته‌ شده و جدال روشنایی آسمان شب را با آلودگی نوری زمین در بخش‌هایی از اتریش به وضوح نشان می‌دهد، برنده جایزه اول بخش «در برابر چراغ‌ها» شده است.
برای مشاهده عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک نمایید.



راه‌شیری اصفهان
این عکس پانوراما که «راه‌شیری اصفهان» نام دارد، برنده جایزه دوم بخش «در برابر چراغ‌ها» شده است. مهدی مؤمن‌زاده از ایران عکاس این عکس دیدنی است
برای مشاهده این عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک نمایید.


زیبایی‌های آسمان جنوبی
این عکس پانوراما که باز هم آسمان شب بر فراز جزیره فرانسوی ریونیون را نشان می‌دهد، برنده جایزه سوم بخش «زیبایی‌های آسمان شب» شده است. این جزیره در اقیانوس هند جنوبی قرار دارد.
برای مشاهده عکس در سایز بزرگ اینجا کلیک نمایید

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 296
  • بازدید کلی : 5,583