loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 19 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دو ماجراجوی دانمارکی در اقدامی مردمی، موشکی ساخته‌اند تا آن‌ها را به مدار زمین ببرد. این پروازt نخستین پروژه غیردولتی ارسال انسان به مدار زمین با استفاده از موشک دست‌ساز خواهد بود.

دو ماجراجوی دانمارکی با هزینه شخصی و کمک‌های مالی دوستان و خانواده و همچنین شرکت‌های بزرگ دانمارکی دست به تلاشی منحصر به فرد زده‌اند تا برای اولین بار یک فضانورد با راکت دست‌ساخته خود٬ راهی پرواز زیرمداری گردد.

قبل از تلاش این دو دانمارکی، سه کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق٬ ایالات متحده آمریکا و چین توانسته بودند فضانوردان خود را با استفاده از موشک‌های فضایی ساخت خود به فضا بفرستند. اما این بار قرار است این اتفاق بدون بودجه‌های میلیارد دلاری دولتی به ثمر بنشیند.

قرار بود تا سه روز آینده نخستین تست پروازی این راکت آماتوری غول‌پیکر (به نسبت راکت‌های آماتوری) از یک پایگاه پرتاب فضایی سیار واقع در جزیره دور‌افتاده‌ای خارج از خاک اصلی دانمارک صورت پذیرد. اما گویا بدی آب‌وهوا باعث تأخیر این پرتاب آزمایشی شده است. این پرواز آزمایشی با حضور یک فضانورد مدل و تا ارتفاع ۳۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده بود.

قبل از مشخص شدن بدی آب‌وهوا، دو دانمارکی ماجراجو در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با تلویزیون پولیتیکن گفته بودند که پرواز آزمایشی برنامه‌ریزی شده می‌تواند سه نتیجه مختلف دربر داشته باشد. امکان دارد راکت آماتوری آنها منفجر شود، یا پرواز مافوق صوت موفقیت آمیزی را پشت سر بگذراند و یا به دلیل بدی آب‌وهوا به زمان بهتری موکول گردد.

در پروازهای زیرمداری٬ محموله فضایی به سرعت لازم برای گردش به دور زمین دست پیدا نمی‌کند و مانند تکه سنگی که با قدرت به بالا پرتاب شده، پس از طی یک مسیر پرتابه‌ای (بالستیک) مجدداً به سطح زمین سقوط می‌کند. آمریکایی‌ها نیز در سال ۱۹۶۱ / 1340 اولین فضانورد خود٬ آلن شپرد را با همین روش به فضا (بالاتر از ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح آزاد دریاها) فرستاند که کل پرواز او ۱۵ دقیقه طول کشید.

سهند نوائی بازدید : 29 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

نقص فنی دیسکاوری و نشت هیدروژن مایع از تانک سوخت آن، باعث‌شده آخرین مأموریت فضایی این شاتل تا پایان نوامبر به تأخیر بیفتد. آیا اجتناب از تکرار تجربه تلخ شاتل کلمبیا، دیسکاوری را زمین‌گیر خواهد کرد؟

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش می‌رفت، این روزها شاتل دیسکاوری آخرین سفرش به مدار زمین را آغاز کرده بود، اما اعلام پیاپی نقص فنی این فضاپیما، نشت سوخت و تأخیرهای متعدد در برنامه پرواز باعث‌شده دیسکاوری حداقل تا پایان نوامبر/ 11ام آذرماه جاری زمین‌گیر شود. مطابق اعلام ناسا یک ترک 20 سانتیمتری در پوشش عایق حرارتی مخزن سوخت دیسکاوری باعث این تأخیرها شده است. مطمئنا سازمان فضایی ایالات متحده نمی‌خواهد خاطره تلخ انفجار شاتل کامبیا و کشته شدن هفت سرنشین آن تکرار شود.

دیسکاوریبه گزارش نیوساینتیست، این شکاف 20 سانتیمتری که باعث نشت هیدروژن مایع از تانک سوخت دیسکاوری شده، باعث نگرانی ناسا و تعلیق آخرین مأموریت فضایی این شاتل شده است.

در سال 2003، جدا شدن قطعه‌ای از عایق حرارتی مخزن سوخت از شاتل کلمبیا در هنگام پرتاب و برخورد آن با بال چپ این فضاپیما باعث شد هنگام برگشت و در برخورد با جو زمین، بخش‌های شکسته بال نتوانند حرارت و فشار بالا را تحمل کنند و کلمبیا تکه‌تکه شود. ناسا پس از این حادثه پرتاب شاتل‌ها را به مدت 2 سال متوقف کرد تا روی بهبود امنیت عایق حرارتی آنها کار کند.

روبات فضایی
در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اگر مشکل نشت سوخت حل شود و مشکل تکنیکی تازه‌ای به وجود نیاید، آخرین مأموریت فضایی دیسکاوری در آذرماه جاری انجام خواهد شد. در این سفر، یک مدول جدید برای ایستگاه فضائی، قطعات یدکی متعدد و روبات انسان‌نمای Robonaut 2 که قادر است، کارهای تکراری ساده از جمله تمیزکردن نرده‌ها و فیلتر‌های دستگاه مکش هوا را به عهده بگیرد، به ایستگاه فضایی حمل خواهند شد.

اگر این مأموریت 11 روزه با موفقیت انجام شود، دیسکاوری اولین شاتل از میان سه شاتل فعال ناسا خواهد بود که بازنشسته می‌شود. تا آن زمان دیسکاوری که بیش از 360 روز در مدار زمین حضور داشته و مسافتی بیش از فاصله زمین تا خورشید را طی کرده است، می‌رود که دوران بازنشستگی را در محلی که بعدها موزه فضایی خواهد شد، سپری کند.

پس از دیسکاوری، آخرین مأموریت اندیور نیز برای زمستان 2011 پیش‌بینی شده و به دنبال آن اواخر بهار آینده، آخرین مأموریت شاتل آتلانتیس انجام خواهد شد. پس از آن فضانوردان برای سفر در مدار زمین باید از فضاپیماهای روسی مانند سایوز استفاده کنند؛ البته اگر کاخ سفید در تصمیم بازنشستگی شاتل تجدید نظر نکند!

7Sky Group

سهند نوائی بازدید : 10 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مردم فنلاند صبح دیروز شاهد یکی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های زندگی خود بودند. طلوع آفتاب در برابر ابرهای زمستانی افق شرقی و بازی نور با بلورهای یخ، 13 اثر اپتیکی متفاوت را در اطراف خورشید پدید آورد.

ابرهایی که صبح دیروز برفراز فنلاند تشکیل شده بود، حاوی بلورهای شش‌ضلعی بلندی از یخ (شبیه به مدادی بلند) بودند که در جهت‌های مختلفی پراکنده شده بودند. زاویه تابش خورشید نسبت به این بلورها طوری بود که از بعضی از آنها بازتاب می‌شد و در بعضی دیگر دچار شکست یا پراش شده و تجزیه می‌شد.

بدین‌ترتیب، 13 تجمع مختلف از پرتوهای خورشید (چه طیف رنگین‌کمانی و چه تمرکز نور) ایجاد شده که در فاصله‌های مختلف از خورشید قرار گرفته‌اند. برای تشکیل چنین پدیده‌ای، دما و رطوبت هوا باید مقدار خاصی باشد تا این بلورهای شش‌ضلعی شکل بگیرند.

چنین شرایطی در مناطق قطبی فراوان‌تر از دیگر نقاط زمین اتفاق می‌افتد؛ اما حتی در عرض‌های میانی مانند کشور خودمان هم می‌توان چنین منظره‌هایی را (البته نه به این شلوغی) مشاهده کرد. کافی است در روزهای ابری نگاهی به دور و بر خورشید و حتی ماه بیاندازید تا این چشم‌اندازهای زیبا را از دست ندهید.

شایان ذکر است که به دلیل ارتفاع بسیار پایین خورشید، این بازی‌های اپتیکی به‌صورت نصفه به نمایش درآمده‌اند و اگر ارتفاع خورشید به‌اندازه کافی بالا باشد، این کمان‌ها به‌شکل حلقه‌ای کامل در اطراف خورشید دیده خواهند شد

سهند نوائی بازدید : 34 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با فرارسیدن سرما و تشکیل لایه‌های هوای سرد در نزدیکی سطح زمین، فرصت مناسبی پیش آمده تا پدیده سراب به هنگام طلوع خورشید اتفاق بیفتد و قرص خورشید به این شکل عجیب و غریب از افق جدا شود.

این تصویر که طلوع آفتاب را برفراز دریاچه‌ای نشان می‌دهد، دو روز پیش گرفته شده است. به هنگام شب، آب دریاچه که به‌خاطر ظرفیت گرمایی بالای خود، حرارت زیادی را ذخیره کرده بود، این گرما را آرام‌آرام به لایه هوای بالای سطح منتقل کرد و آن را گرم نگاه داشت، درحالی‌که لایه‌های بالاتر هوا به شدت سرد شده بودند. به هنگام طلوع خورشید، این وارونگی دمایی (هوای سرد بالا در مقابل هوای گرم پایین) منجر به تشکیل دو محیط شفاف با ضریب اپتیکی متفاوت و انحراف مسیر نور در هنگام عبور از مرز بین دو لایه شد و با پدید آوردن سراب، خورشیدی چسبیده به افق را تداعی کرد.

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در روزهای اخیر، فیزیک‌دانان به کشفیات جالبی دست پیدا کرده‌اند. این‌که زمین از همان ابتدای تشکیل دارای آب بوده؛ نانوساختارهای شفاف برای تبدیل نور خورشید به جریان الکتریکی و راز درخشش گیاهان پاندورا.

خبر اول:

ماجرای آب در زمین یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که بشر به‌دنبال پاسخ به آن است. آب، مایه حیات است و اگر بتوان چرخه پیدایش آب را در سطح زمین کشف کرد، می‌توان بهتر به جستجوی سیارات زمین‌مانند مستعد حیات پرداخت و هم‌چنین شرایط زندگی را دردیگر نقاط مستعد منظومه شمسی فراهم کرد.

دانشمندان از پیش حدس می‌زدند که بمباران دنباله‌دارها و شهاب‌سنگ‌ها در بیش از 4 میلیارد سال پیش، آب را به زمین آورده؛ اما کشفیات جدید نشان می‌دهد غبار کیهانی از همان بدو تشکیل زمین در 4.5 میلیارد سال پیش، آب فراوانی را در زمین ایجاد کرده است. 

خبر دوم:

تولید سلول‌های خورشیدی شفاف، یکی دیگر از دستاوردهای مهم فیزیک‌دانان طی روزهای اخیر است. استفاده از انرژی‌های پاک در دهه گذشته فراگیر شده و بهترین و پاک‌ترین آنها هم استفاده از انرژی خورشیدی است. اما انرژی خورشیدی نیازمند سطح وسیعی است تا بتواند جوابگوی مصرف روزافزون خانگی باشد. به‌همین دلیل، دانشمندان به‌دنبال راه‌حل‌هایی بودند که بتوانند بدون تاثیر منفی در چشم‌انداز خانه از سطح‌های قابل‌توجهی مانند دیوارها، سقف، پنجره و حتی کف خانه برای تولید جریان الکتریکی استفاده کنند. تولید سلول‌های خورشیدی شفاف دستاورد بزرگی در این زمینه است. 

خبر سوم:

بازآفرینی گیاهان درخشان سیاره پاندورا است که صحنه‌های زیبایی را در فیلم آواتار ایجاد کرده بود. اکنون فیزیک‌دانان موفق شده‌اند با تزریق نانوذرات طلا به گیاهان آبزی، ویژگی فلورسانس را در آنها ایجاد کنند تا با تاباندن پرتوهای فرابنفش، لایه‌های الکترونی مولکول‌های موجود در کلروفیل گیاهان برانگیخته شوند و از خود نور منتشر کنند.

بدین‌ترتیب، می‌توان در آینده نه‌چندان دور، گیاهان درخشانی تولید کرد که حتی بتوان از آنها برای مصارف روشنایی هم استفاده کرد. 

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

خاستگاه اقیانوس‌های روی زمین، یکی از معماهای حل‌نشده این سیاره است. شبیه‌سازی رایانه‌ای اتصال آب به ذرات اولیوین نشان می‌دهد، آب همراه با غبار کیهانی و در ابتدای تشکیل این کره در آن وجود داشته است.

خاستگاه اقیانوس‌های روی زمین یکی از معماهای حل‌نشده این سیاره است. زمین در دل یک سحابی غبارآلود و در نزدیکی خورشید جوان شکل‌گرفته و به همین دلیل امکان ندارد در ابتدا آبی روی این کره باقی‌مانده باشد.



بسیاری از محققان آب موجود در خرده‌سیارک‌ها یا دنباله‌دارهای یخی که با زمین برخورد کرده‌اند را منشاء آب روی زمین می‌دانند، اما آب موجود در این اجرام آسمانی غنی از دوتریوم و سنگین است و از سوی دیگر میزان پلاتین و دیگر عناصر کمیاب موجود در بستر اقیانوس‌ها به حدی نیست که این فرضیه را تأیید کند.

به گزارش نیوساینتیست، تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد آب، مایه حیات زمین از همان ابتدای پیدایش این کره همراه آن بوده و این ذرات کیهانی تشکیل‌دهنده زمین بوده‌اند که مولکول‌های آنرا به صورت یک اتصال محکم به این سیاره آورده‌اند تا در برابر نور و حرارت خورشید جوان آزاد‌شده و اقیانوس‌ها را شکل دهد. البته مطابق این فرضیه باز هم برخورد اجرام آسمانی با زمین، منشاء بخشی از آب‌های روی این کره خواهد بود.

این نتایج تازه عدم‌هماهنگی میان درصد آب سنگین اقیانوس‌ها با خرده‌سیارک‌های یخی و عدم‌وجود ذرات به جامانده از آنها را در بستر اقیانوس به خوبی توجیه می‌کنند.

نورا د-لوو و همکارانش که این فرضیه را مطرح کرده‌اند، موفق به طراحی مدل رایانه‌ای شده‌اند که لحظه اتصال آب به ذرات اولیوین -ماده معدنی موجود در غبار کیهانی و سطح سیارات منظومه شمسی- را نشان می‌دهد. مطابق این مدل اتصال آب به این ذرات با آزاد‌شدن انرژی فراوانی همراه است و در نتیجه جدا کردن این مولکول از ذرات اولیوین نیازمند صرف انرژی قابل‌توجهی خواهد بود که خورشید و حرارت بالای آن می‌توانسته در اختیار زمین و این ذرات قرار دهد.

مطابق این مدل ذرات اولیوین قادر بوده‌اند تا 630 درجه سانتیگراد اتصال مولکولی با آب را حفظ کنند. در نتیجه می‌توانسته‌اند در طول تشکیل زمین هیدراته باقی بمانند.

محققان معتقدند این آب پس از شکل‌گرفتن زمین در اثر نور و حرارت خورشید آزاد‌شده و اقیانوس‌های روی زمین را شکل داده است. البته برخورد خرده‌سیارک‌های یخی با زمین در اولین سال‌های تشکیل منظومه شمسی غیرقابل اجتناب است و منشاء بخشی از آب روی زمین را این برخوردها تشکیل داده‌اند.

احتمالا معمای آینده درصد آبی است که توسط مکانیزم‌های گوناگون روی زمین تشکیل‌شده و حیات را در آن آغاز کرده است.

سهند نوائی بازدید : 13 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

تازه ترین کشف تلسکوپ فضایی هرشل متعلق به آژانس فضایی اروپا که سال گذشته به فضا پرتاب‌شده، کهکشان‌های نامرئی دور دستی هستند که می‌توانند به پرسش‌هایی در زمینه ماده تاریک و تولد ستارگان پاسخ دهند.

 پنج کهکشان دور‌دست به شکلی توسط غبار کیهانی پوشیده شده‌اند که امکان رؤیت آنها در طول‌موج‌های مرئی وجود ندارد. این کهکشان‌ها توسط تلسکوپ فضایی هرشل متعلق به آژانس فضایی اروپا در محدوده طول‌موج‌های زیرمیلیمتری و با فاصله‌ای نزدیک به 8میلیارد‌ سال‌نوری از زمین رصد شده‌اند. از آنجا که این غبار کیهانی توسط ستارگان جوان تولید شده، این کشف می‌تواند دریچه تازه‌ای رو به گذشته کیهان و زمان شکل‌گیری سریع ستارگان به روی اخترشناسان باز کند.

به گزارش نیوساینتیست، رصد طیف حاصل از این کهکشانها نشان می‌دهد، آنها باید در فاصله بین 2 تا 4میلیارد سال پس از آغاز کیهان ایجاد شده باشند. سرعت تشکیل ستارگان در این بازه زمانی 100 برابر نرخ رشد فعلی آنها بوده است.

ستارگان جوان عامل پراکندگی این غبار کیهانی هستند که می‌تواند مانع از عبور نور مرئی به فضای اطراف شود. اما همین ستارگان باعث گرم‌شدن این غبار و ساطع‌شدن طول‌موج‌های گوناگونی از نور فروسرخ توسط آن به فضای اطراف می‌شوند. با گسترش کیهان این طول‌موج‌ها نیز بلندتر شده و در نهایت به زمین و تلسکوپ فضایی هرشل که پرتوهای فروسرخ و زیرمیلیمتری را رصد می‌کند، رسیده‌اند.

متیا نگرلو و همکارانش در دانشگاه اپن، میلتون کینز، انگلستان، موفق شدند با بررسی منابع ساطع‌کننده پرتوهای درخشان زیرمیلیمتری در تصاویری که به تازگی توسط هرشل ارسال شده‌اند، این کهکشان‌های نامرئی را کشف کنند. پس از این کشف هرشل، رصدخانه‌های زمینی این منطقه از‌ آسمان را رصد کردند. در تمامی تصاویر به دست آمده کهکشان‌های نامرئی بسیار‌ نزدیکتر به زمین به نظر می‌رسیدند. محققان احتمال می‌دهند جاذبه کهکشانهای نزدیک باعث انحراف نور و بزرگتر جلوه‌کردن این کهکشان‌ها شده است.

نیمرخ ماده تاریک
آسانتا کورای یکی از اعضای این گروه پژوهشی از دانشگاه کالیفرنیا به این نکته اشاره می‌کند که تنها چندین منبع محدود پرتوهای زیرمیلیمتری در اطراف ما وجود دارند و در نتیجه درخشان‌ترین این منابع، همگی عدسی‌های گرانشی هستند که به دلیل جرم بسیار بالا، نور را به سمت زمین منحرف کرده‌اند. کورای احتمال می‌دهد تا مارس 2011/ فروردین‌ماه 1390 که هرشل رصد 1.5درصد از پهنه آسمان را به انجام خواهد رسانید، شاهد ظهور چند‌صد‌تایی از این کهکشان‌ها باشیم.

به دلیل بزرگ‌نمایی کهکشان‌های دوردست توسط انحراف نور، مطالعه آنها و نحوه شکل‌گیری ستارگان در طول این دوره فعال به مراتب ساده‌تر خواهد بود. علاوه بر این بررسی شکل خمیدگی این پرتوها می‌تواند به مطالعه محتوای ماده تاریک کیهان که باعث این خمیدگی شده، کمک کند.

هرشل که اردیبهشت 1388 به فضا پرتاب شده، می‌تواند طیفی از نور با طول موج زیرمیلیمتر را رصد کند که جو زمین مانع از رسیدن آنها به سطح زمین میشود. اما رصدخانه‌‌های زمینی طول‌موج‌هایی بلندتر و در محدوده میلیمتر را رصد می‌کنند که می‌توانند از کهکشان‌هایی دورتر ساطع شده باشند.

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


سرانجام انتظارها به پایان رسید. امروز درست همان روزی است که بسیاری از ستاره شناسان و دوستداران فضا در انتظار آن بودند. پس از سال ها تحقیق و جستجو پیرامون سیارات فراخورشیدی، ستاره شناسان بالاخره موفق به یافتن سیاره ای شدند که دارای شرایطی کاملاً شبیه به کره زمین می باشد. این سیاره از لحاظ علمی "منطقه گولدیلاکس برای زندگی" خوانده می شود یعنی سیاره ای که نه بسیار گرم و نه بسیار سرد است و دارای شرایط آب و هوایی بسیار عالیست.


سیاره ای که از ستاره میزبان خود نه آنچنان دور و نه بسیار نزدیک است. درست در فاصله مناسب قرار گرفته و از این رو وجود آب مایع در آن امکان پذیر است. این سیاره از لحاظ اندازه نه بسیار بزرگ و نه بسیار کوچک است و بدین خاطر دارای سطح، نیروی گرانش و شرایط جوی کاملاً مناسب است. به بیان بهتر این درست همان سیاره ای است که به دنبال آن بودیم. سیاره ای درست مانند زمین.

 

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
 
شما نیز یکی از کسانی باشید که همواره با رویای سفر به فضا و زندگی در سایر سیارات به آسمان ها می نگرد. متاسفانه چنین امکانی برای اکثر انسان ها و در آینده نزدیک مقدور نمی باشد و این تنها رویایی بیش به نظر نمی آید. اما با اینحال پروژه جدیدی که با همکاری ناسا و مایکروسافت پیاده سازی شده است می تواند شما را به یک سفر مجازی اما رویایی به خارج از زمین و منظومه شمسی ببرد.


امروز تحقیقات مایکروسافت و ناسا در حال آماده سازی تجربه کاملاً جدیدی برای کاربران تلسکوپ وسیع الطیف (WWT) هستند که به بینندگان اجازه خواهد داد تا از نزدیک منظومه شمسی را مورد بررسی قرار داده و با آن به تعامل بپردازند به طوری که تاکنون چنین چیزی وجود نداشته است. بینندگان اکنون قادرند تور زنده ای به سیاره قرمز داشته باشند، بطور مستقیم صدای دانشمندان ناسا را بشنوند و به صورت کامل و همه جانبه و با کیفیت بالا مریخ را ببینند و بررسی کنند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 280
  • بازدید کلی : 5,567