loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 با گسترش روزافزون گرمایش جهانی و شکست نشست‌های بین‌المللی مانند اجلاس کپنهاگ، دوست‌داران محیط زیست با تشکیل گروهی به نام 350 تصمیم گرفته‌اند صدای خود را به فراتر از مرزهای منطقه خودشان برسانند. نام 350 از اظهارات محققین در مورد محدودیت افزایش دی‌اکسید کربن در هوا گرفته شده است.

محققین گفته بودند که اگر میزان دی‌اکسیدکربن جو از 350 ذره در میلیون بگذرد، انسان‌ها دیگر توان سازگاری با تغییرات طبیعی را نخواهند داشت و این در حالی است که هم‌اکنون میزان دی‌‌اکسیدکربن جو به 390 ذره در میلیون رسیده است.
سازمان ملل قرار است به زودی سران کشورهای مختلف را دوباره گرد هم آورد تا به قراردادی برای پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای برسند و افراد گروه 350 امیدوارند با عکس‌های هوایی خود، سران کشورها را تحت تاثیر قرار دهند.

عکس‌های هوایی گروه دوست‌دار محیط‌زیست



در اینجا گروهی از محیط‌دوستان را می‌بینیدکه با پرچم‌ها و پوسترهای آبی به بستر خشک رودخانه سانتافه در نیومکزیکو رفته‌اند. آن‌ها هنوز امیدوارند که رود سانتافه دوباره به حیات برگردد.




در این تصویر دانش‌آموزان هندی را می‌بینید که با به تصویر کشیدن فیل،‌ می‌خواهند توجه جهان را به این موجود جلب نمایند.
سهند نوائی بازدید : 10 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

روش‌های استریلیزه کردن فضاپیماها، موجودات ریزی را که به شرایط سخت عادت دارند از بین نمی‌برد. این موجودات با فضاپیما به مریخ می‌روند و بعد، دانشمندان خیال می‌کنند که علایم حیات را روز مریخ کشف کرده‌اند!

فضاپیماها و کاوشگرانی که از زمین به مقصد مریخ حرکت می‌کنند،‌ اگر چه با روش‌هایی مخصوص از آلودگی‌ها پاک می‌شوند، ‌اما به نظر می‌رسد که باز هم، ‌مسافرین قاچاقی دارند که به مریخ سفر می‌کنند. مطالعات تازه محققین نشان می‌دهد برخی از انواع باکتری‌ها که از این طریق به مریخ رفته‌اند، می‌توانند مدت‌ها روی مریخ زنده بمانند و باعث شوند که دانشمندان فریب بخورند و در بدترین حالت، دیگر به سراغ نمونه‌های واقعی مریخی که احتمالا در لابه‌لای خاک این سیاره منتظر کشف شدن هستند، نروند.

به گزارش وایرد، گروهی از محققین به تازگی مدعی شده‌اند که روش‌های فعلی تمیز کردن فضاپیماها، اجازه می‌دهد موجودات ریزی که در شرایط بسیار سخت دوام می‌آورند، تک‌سلولی‌های نمک‌دوست و موجودات کوچکی که به جانوران تنبل معروفند،‌ زنده بمانند و با فضاپیما سفر کنند. در واقع ما با این روش، میکروب‌های شرایط سخت را انتخاب می‌کنیم و آن‌هارا روانه مریخ می‌کنیم!

آدام جانسون از دانشگاه ایندیانا و همکارانش حتی فهرستی از این موجودات را هم تهیه کرده‌اند: باکتری‌های لایه منجمد سیبری، ‌ریزارگانیسم‌های تک‌سلولی آب‌های شور مکزیک، موجودات مخمرمانند چشمه‌های سرد و نمکی مناطق قطبی کانادا و جانوران تنبل که خرس‌های آبی هم نامیده می‌شوند. همه این‌ها موجودات ریز زمینی هستند که به شرایط سخت عادت دارند و در فضا دوام می‌آورند.

این اولین مطالعه‌ای است که همه موجودات را با هم در نظر گرفته است. محققین سعی کردند شرایط مریخ را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کنند تا بببینند هر یک از این موجودات تا چه مدتی روی مریخ دوام می‌آورند. پیش از این اغلب بر این باور بودند که پرتوهای فرابنفش خورشید که از جو رقیق مریخ عبور کرده و به سطح سیاره سرخ میرسند، اجازه تداوم حیات به موجودات ریز زمینی نخواهد داد. اما مشخص شد که فقط کافی است موجود خودش را به عمق چند میلیمتری خاک برساند تا از آسیب اشعه فرابنفش در امان باشد.

مطالعات محققین نشان می‌دهد که دوام میکروب‌های زمینی روی مریخ ربطی به دما و اتمسفر مریخ ندارد. بلکه مهم شرایط خاک مریخ است. بر این اساس، برخی موجودات میکروبی زمین تا چندصد روز هم روی مریخ زنده می‌مانند. حتی برخی در معرض شرایط سخت، خشک می‌شوند و به نوعی مومیایی می‌شوند. در همه این حالات، ممکن است دانشمندان به خطا میکروب‌های زمینی را به عنوان نشانه‌هایی از حیات روی مریخ تلقی کنند.

به نظر می‌رسد روش‌های استریلیزه کردن فضاپیماها و همچنین نمونه‌برداری و شناسایی علایم حیات روی مریخ، نیاز به بازنگری دارد.

سهند نوائی بازدید : 10 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دانشمندان در مرکز تاسیسات احتراقی ملی در لیورمور کالیفرنیا قصد دارند با ایجاد ستاره ای مینیاتوری بر روی زمین، اولین رآکتور گداختی پایدار در جهان را بسازند.

این مرکز با بودجه ای 1.8 میلیارد دلاری قدرتمندترین لیزر جهان را بر روی نقطه ای به کوچکی سر سوزن متمرکز خواهد کرد تا بتواند در کوتاهترین زمان ممکن شرایطی مانند هسته سیاره ها یا حتی ستاره ها را بر روی زمین به وجود آورد.


 در ادامه تصاویری از این مرکز مشاهده می کنید:

طی انجام چند آزمایش کلیدی که طی هفته های گذشته انجام گرفته این پروژه پر هزینه به هدف خود که ایجاد اولین واکنش گداخت هسته ای تا سال 2012 است نزدیکتر شده است.

بر اساس گزارش این مرکز در تاریخ دوم نوامبر حدود 192 پرتو لیزری به مرکز این رآکتور و به هدفی حاوی گازهای تریتیوم و دیوتریوم شلیک شد که انرژی آزاد شده از این آزمایش در حدود 1.3 میلیون مگا ژول تخمین زده شده است. بالاترین درجه حرارت پرتوی در این آزمایش در حدود 6 میلیون درجه فارنهایت بوده است این در حالی است که حرارت پرتوی هسته خورشید 27 میلیون درجه فارنهایت تخمین زده شده است.

free image hosting

مقامات تاسیسات احتراقی آمریکا باور دارند نمونه نیروگاه مانند این رآکتور گداختی تا سال 2020 عملیاتی شده و تا سال 2050 می تواند یک چهارم کل ایالات متحده آمریکا را تامین کند.

اتاقک هدف، جایی که 192 پرتو لیزری به سمت آن شلیک شده اند 130 تن وزن و 10 متر شعاع دارد و در پس لایه بتنی به ضخامت 30 سانتیمتر نهفته شده است. این فرایند گداخت درونی یا ICF نام داشته و می تواند پس از فعال شدن رآکتور حرارت و فشار باور نکردنی را در مواد هدف به وجود آورد.

حرارت درون اتاقک به بیش از 100 میلیون درجه رسیده و فشاری بالاتر از 100 میلیارد برابر فشار اتمسفری زمین خلق خواهد شد. این شرایط بیشتر به شرایطی شباهت دارند که می توان آنها را در هسته ستاره ها و یا سیاره های عظیم جست.


free image hosting

اولین نیروگاه انرژی گداخت هسته ای پایدار در آمریکا



سهند نوائی بازدید : 18 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)



نمایشگاه عکاسی نجومی با عنوان " چشم انداز آسمان" آثار عکاسی
محمد رحیمی و محمد سلطان الکتابی از 4 تا 9 آذر ماه در مجموعه
فرهنگی
استاد فرشچیان اصفهان برپا میگردد.

در این نمایشگاه نزدیک به یکصد قطعه عکس از نماهایی با موضوع آسمان و چشم انداز های آسمان , طبیعت و بناها توسط محمد رحیمی و محمد سلطان الکتابی به نمایش گذاشته میشود.

افتتاحیه : 5 شنبه 4 آذر ماه 1389 از ساعت 15 تا 17

بازدید از 5 تا 9 آذر ماه همه روزه از 10 تا 13 و 16 تا 22

اصفهان - خیابان توحید - مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان

سهند نوائی بازدید : 12 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

این هفته قرار است در سی‌و‌سومین برنامه از مجموعۀ رادیویی
«روی موج نجوم» عُطارِد را زیر و رو كنیم و از هر آنچه تا كنون
درباره آن گفته شده حرف بزنیم.


«همه‌چیز دربارۀ عُطارِد» سه شنبه، دوم آذر ماه، ساعت 21 تا 22:30
ازشبكۀ رادیویی تهران پخش خواهد شد. اگر ساكن تهران هستید برنامه
را روی موج اِف‌اِم ردیف 95 گوش كنید. در سایر شهرها می‌توانید رادیو را
روی موج اِی‌اِم ردیف 1332 تنظیم كنید.



سهند نوائی بازدید : 25 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

با تصویب سیاست‌های فضایی جدید ایالات متحده، برنامه بازگشت انسان به ماه رسما لغو شد و به جای آن، تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی به عنوان مرکزی برای پروازهای دوردست فضایی در دستور کار ناسا قرار گرفت.
باراک اوباما با امضای قوانین جدیدی که هفته گذشته در کنگره آمریکا تصویب شد، روند فعالیت‌های آژانس ملی هوانوردی و فضانوردی این کشور، ناسا را طی سال‌های آینده مشخص کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) برنامه جدیدی را در دستور کار خود قرار داده تا با استفاده از خدمات شرکت‌های خصوصی، فضانوردان را به آسمان بفرستد. این تغییرات با امضای رئیس‌جمهور آمریکا به نشانه تائید قوانین جدید صورت گرفته و قرار است چشم‌انداز آینده فعالیت‌های ناسا را معین کند.

طبق قوانین جدید که هفته گذشته به تصویب کنگره آمریکا نیز رسید، آژانس متعهد است ایستگاه فضایی را تا سال 2020 به‌شکل فعال نگاه دارد و تا سال آینده یک شاتل دیگر را به فضا بفرستد. هم‌چنین آژانس باید کار بر روی یک راکت برای اکتشافات در فضای دوردست را آغاز کند.

به این ترتیب با امضای باراک اوباما و تائید او، هشت ماه بحث درباره آینده عملکرد ناسا خاتمه یافت. چارلز بولدن مدیر ناسا در این باره به خبرنگاران گفت: «رهبران کشور ما به دور هم جمع شدند و در نهایت به طرحی جامع برای ناسا رسیدند. در طرح جدید به آرزوهای رئیس‌جمهور برای پیشتازی در ابداع و اکتشاف فضایی توجه شده و ما امیدواریم برنامه‌های فضایی خود را بسط دهیم».

سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 ناسا در تازه‌ترین تصویر ماهواره‌ای زمین، اثری شبیه به شاهکارهای هنری ون‌گوگ را ثبت کرده است. این منظره، تجمع سبزرنگ فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های جزیره گاتلند سوئد واقع در دریای بالتیک است.

انفجار جمعیت فیتوپلانکتون‌ها که در این تصویر به رنگ سبز دیده می‌شوند  ، وقتی اتفاق می‌افتد که جریان‌های اعماق اقیانوس، مواد غذایی را به سطح آب می‌آورند، جایی که نور خورشید هم به آنجا می‌تابد. گردهم آمدن غذا و نور آفتاب باعث رشد و تولیدمثل این گیاهان کوچک و درنتیجه افزایش شدید جمعیت آنها می‌شود. 

این منظره شباهت زیادی به تابلوی شب پرستاره وینسنت ون‌گوگ، نقاش معروف هلندی دارد و به همین دلیل، ناسا آن‌را «ون‌گوگ از فضا» نامیده است.

سهند نوائی بازدید : 18 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

خیلی‌ها دوست دارند وقتی از خواب بیدار می‌شوند، چشم‌اندازی زیبا را از پنجره اتاق خواب تماشا کنند. اما ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی هر روز صبح پس از بیداری، سیاره مادری خود را تماشا می‌کنند.

در این عکس، تریسی کالدول دایسون، فضانورد ساکن ایستگاه فضایی را می‌بینید که از پشت پنجره‌های کاپولا به سیاره مادری می‌نگرد. ماژول کاپولا بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی است که با پنجره‌های متعدد، اتاقک دیده‌بانی ایستگاه فضایی بین‌المللی را تشکیل می‌دهد. ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع 350 کیلومتری سطح زمین قرار دارد و هر 90 دقیقه یک بار به دور آن می‌گردد.

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


هفته ای كه گذشت دهمین سالگرد آغاز به کار ایستگاه فضایی بین‌الملل، آی‌اس‌اس بود. این ایستگاه که با مشارکت بیش از 15 کشور ساخته شده، اولین تجربه حضور در جاذبه صفر را برای بیش از 200 تن از محققان فراهم کرده است.
سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

این عکس که توسط خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده، شفق شمالی را بر فراز کانال مانش نشان می‌دهد. روشنایی خیره‌کننده این پدیده طبیعی نتوانسته بر نور مصنوعی شهرهای لندن و پاریس غلبه کند.

روشنایی خیره‌کننده سبزرنگی که سمت چپ تصویر، بر فراز کره زمین مشاهده می‌کنید، نور شمالگان یا شفق قطبی است که بر فراز شمال انگلستان می‌درخشد. این تصویر را کاپیتان داگلاس ویلاک، یکی از خدمه فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی از بخش‌هایی از اروپا گرفته است.

شفق شمالی

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، زیر آسمان صاف شب، لندن و پاریس در دو سوی کانال مانش می‌درخشند، اما به گزارش نیوساینتیست، ابرها بر فراز غرب انگلستان گسترده شده‌اند و روشنایی‌ها مه گرفته هستند. با این حال روشنایی شفق نتوانسته است، نور مصنوعی پراکنده در شب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ایستگاه فضائی بین‌المللی تقریبا در ارتفاع 400 کیلومتری بالای زمین واقع شده و از سال 1998/1377 تاکنون بیش از 2.4 میلیارد کیلومتر در مدارش به دور زمین گردش کرده است. 10سال از حضور فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گذرد.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 5,556