loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

استقرار تلسکوپ فضایی جیمز وب در فاصله 1.5میلیون کیلومتری زمین می‌تواند آغاز کشف اولین اجرام نورانی کیهان باشد و به پرسش‌های بسیاری در زمینه ظهور کهکشان‌ها، سیاهچاله‌ها و منظومه‌ شمسی پاسخ دهد.

سال 2014، زمانی که تلسکوپ فضایی جیمز وب آیینه‌هایش را در فاصله یک‌و‌نیم‌میلیون کیلومتری از زمین بگسترد، تلاش 20 ساله جان ماتر به ثمر خواهید رسید. او که به دلیل تحقیق روی پرتوهای زمینه کیهانی برنده جایزه نوبل فیزیک شده و رهبری پروژه ساخت جیمز وب را به عهده دارد در مصاحبه با نیوساینتیست، از چالش‌ها و مخاطرات ساخت یک جانشین مناسب برای هابل، یکی از محبوب‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان می‌گوید.

چرا هنوز زمانی که هابل کار می‌کند، ساخت جیمز وب پیش‌بینی شده است؟
خیلی‌ساده باید بگویم چون هابل دورنمای بی‌نظیری از آسمان را به ما نشان می‌دهد که دسترسی به جزئیات آن از طریق این تلسکوپ غیرممکن است.

انتظار دارید جیمز وب چه چیزی را رصد کند؟ تلسکوپ فضایی جیمز وب
هابل نمی‌تواند اولین اجرام نورانی آسمان را که تنها چند‌صد‌میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند، رصد کند. ما می‌دانیم این اجرام وجود دارند اما گسترش کیهان باعث‌شده طول‌موج نوری که ساطع می‌کنند از دسترس هابل خارج باشد. فکر می‌کنم با جیمز وب بتوانیم به حدود 200میلیون سال پس از انفجار بزرگ برگردیم و ماده اولیه تشکیل‌دهنده این اجرام را ببینیم.

جیمز وب و هابل چه تفاوت‌هایی دارند؟
جیمز وب یک تلسکوپ فروسرخ است در حالی که هابل قدرت رؤیت نور مرئی و طول‌موج‌هایی از فرابنفش را دارد. در نتیجه جیمز وب برای عملکرد صحیح به دمای پایین‌تری نیاز خواهد داشت. قطر آیینه آن 6.5 متر است در حالی که قطر آیینه هابل تنها 2.4 متر است. هابل در فاصله 575 کیلومتری زمین واقع‌شده و در دمای 77 درجه کلوین کار می‌کند؛ درحالیکه جیمزوب در دمایی سردتر و در فاصله دورتری از زمین کار خواهد ک
رد.
سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

مطابق شاخص آسیب‌پذیری جامع، قاره‌های آسیا و آفریقا بزرگ‌ترین قربانیان فجایع زیست‌محیطی حاصل از تغییرات آب‌وهوایی خواهند بود و در مقابل، کشورهای منطقه اسکاندیناوی کمترین آسیب را خواهند دید.

تغییرات آب‌و‌هوایی تعادل جوی و بارش‌ها را در گوشه و کنار کره زمین به هم زده است. سیل مرگبار در پاکستان، آتش‌سوزی‌های گسترده در مسکو، تغییرات آب‌و‌هوایی شدید در کانادا و اروپای غربی تنها بخشی از این اثر هستند و تحقیقات نشان می‌دهند طی 30 سال آینده تعداد دیگری از کشورهای جهان، قربانی این تغییرات خواهند بود. فکر می‌کنید نقطه امنی وجود داشته باشد؟

نقشه آسیب پذیری

توضیح نقشه: آسیب‌پذیرترین کشورها که با رنگ آبی مشخص شده‌اند به ترتیب عبارتند از بنگلادش، هند، ماداگاسکار، نپال، موزامبیک، فیلیپین، هائیتی، افغانستان، زیمباوه، میانمار، اتیوپی، کامبوج، ویتنام، تایلند، مالاوی و پاکستان. امن‌ترین کشورهای جهان هم که با رنگ سبز به نمایش درآمده‌اند، به ترتیب عبارتند از نروژ، فنلاند، ایسلند، ایرلند، سوئد، دانمارک، استونی، قطر، لتونی، لیتوانی و هلند. برای مشاهده نقشه بزرگ، اینجا را کلیک کنید

به گزارش نیوساینتیست؛ شرکت تحلیل داده‌های خطر Maplecroft مستقر در انگلیس، نقشه‌ای از شاخص آسیب‌پذیری جامع را تهیه کرده که نشان می‌دهد کشورهای منطقه اسکاندیناوی شامل سوئد، دانمارک، نروژ و بخش‌هایی از فنلاند همراه با ایرلند و ایسلند کمترین آسیب را از تغییر شرایط آب‌و‌‌هوایی خواهند دید و در مقابل ساکنان آسیا و قاره آفریقا که همیشه درگیر مشکلات متعددی بوده است، قربانیان اصلی این تغییرات خواهند بود. از 16 کشور فوق‌العاده آسیب‌پذیر، 10 کشور آسیایی و 6 کشور آفریقایی هستند.

سهند نوائی بازدید : 13 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

فعالان زیست‌محیطی صلح‌سبز، تصاویری از نمادهای شهرهای مهم جهان را به میان آب‌ برده‌اند تا به حاضران در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در کنکان مکزیک درمورد عدم اتخاذ تصمیمات جدی هشدار دهند.

بنا به اعلام آژانس آب‌وهوای سازمان ملل، سال 2010 قطعا جزو سه رتبه اول در گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در آمار آب‌وهوا جای می‌گیرد. هم‌چنین اعلام شد یخچال‌های طبیعی جنوب آمریکای جنوبی و کوهستان‌های ساحلی آلاسکا سریع‌تر و برای زمانی بیشتر از دیگر یخچال‌های جهان ذوب می‌شوند.

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

این منظره زیبا چهارشنبه گذشته به هنگام طلوع آفتاب در هوای بسیار سرد استکهلم، پایتخت سوئد ثبت شده و خورشید کم‌ارتفاعی را نشان می‌دهد که توسط هاله 22 درجه و داغ‌های خورشیدی احاطه شده است.

وقتی هوا بسیار سرد شود، بخار آب به‌شکل بلورهای بلند شش‌وجهی و مدادی‌شکل یخ می‌زند. وقتی نور آفتاب (یا ماه) به این بلورهای یخی برخورد می‌کند، دچار بازتاب و تفرق می‌شود و درنتیجه در اطراف خورشید پدیده‌های رنگی جالبی را ایجاد می‌کند.

در اینجا، حلقه‌ای به قطر 22 درجه به دور خورشید می‌بینید که هاله خورشیدی نام دارد. اگر این حلقه را همانند صفحه ساعت درنظر بگیریم، دو زائده نورانی در موقعیت‌ها ساعت 3 و 9 دیده می‌شوند که داغ خورشیدی نامیده می‌شوند. در موقعیت ساعت 12 نیز پدیده نسبتا کم‌نورتری مشاهده می‌شود که کمان مماس بالایی نام دارد. برای تماشای پدیده کامل هاله خورشیدی، اینجا را کلیک کنید. همچنین برای مشاهده عکس بزرگ (800 کیلوبایتی) اینجا را کلیک کنید.

سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

بامداد امروز، رصدخانه دینامیک خورشیدی فوران رشته‌ای عظیم را روی خورشیدبه تصویر کشید. این ساختار مغناطیسی 700هزار کیلومتری که 55برابر قطر زمیناست، ناگهان از سطح خورشید برخاست و به فضا فوران کرد.

درپی این اتفاق، فورانی در تاج خورشید روی داد و ابری از ذرات باردارپرانرژی روانه فضا شد. خوشبختانه جهت این فوران رو به زمین نبود وبنابراین طی روزهای آینده، خطری از جانب این ابر پرانرژی زمین را تهدیدنمی‌کند. البته این خبر خوبی برای دوستداران شفق‌های قطبی نیست. (فیلم زیر در قالب gif و حجم 4 مگابایت آماده شده و برای مشاهده کامل آن، باید اندکی صبر کنید).

فوران خورشید
این فوران هم‌چنین توسط فضاپیمای استریو-A نیز به ثبت رسید که دایرهسفید مرکزی، محل قرص خورشید را نشان می‌دهد، اما برای آن‌که بتوان اطرافخورشید را مشاهده کرد، می‌بایست درخشندگی فوق‌العاده زیاد قرص خورشید راحذف کرد.

سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اندکی پیش از طلوع یا کمی پس از غروب آفتاب، پدیده زیبای «کمربند ناهید»را در افق مخالف خورشید می‌بینید: نواری سرخ رنگ که به‌همراه لایه‌ایتیره، آسمان آبی را از سطح زمین جدا کرده است.

این دونوار سرخ و تیره به دو پدیده مختلف جوی مربوط می‌شوند. نوار سرخ‌رنگدرواقع آخرین پرتوهای سفید خورشید است که پس از تجزیه در جو زمین به چشمشما می‌رسد (رنگ آبی آسمان هم به‌دلیل تجزیه نور سفید خورشید در جو وپراکنده‌شدن پرتوهای آبی در آن است). دیگر پرتوها شامل بنفش، آبی، سبز،زرد و نارنجی به دلیل حضور خورشید در زیر افق به چشم شما نمی‌رسد و فقطاین پرتوهای قرمز است که در سوی مخالف خورشید خودنمایی می‌کند. این لایهسرخ‌رنگ، نقش کلیدی در تعیین زمان اذان مغرب دارد. 

لایه تیره‌رنگ چیزی جز سایه زمین نیست. سایه زمین را غیر از این زمانفقط به هنگام ماه‌گرفتگی می‌توان مشاهده کرد که روی تمام یا بخشی از قرصماه را می‌پوشاند. در دوران ویکتوریا، اروپایی‌ها این پدیده را «کمربندناهید» می‌نامیدند. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید. 

سهند نوائی بازدید : 12 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در اردیبهشت 1385 اهالی شهر بربیسبان استرالیا بعد از عبور چند شهاب‌سنگ از آسمان، شیء کروی سبزی را در حال نزدیک شدن به زمین دیدند. دانشمندان می‌گویند این جسم چیزی جز صاعقه توپی نیست.

 استفن هیوز، متخصص فیزیک نجومی معتقد است برخی مشاهدات از اجرام ناشناس پرنده را می‌توان با صاعقه‌های کروی‌شکل و دیگر پدیده‌های جوی توضیح داد.


به گزارش بی‌بی‌سی، این دانشمند مطالعات دقیقی را در مورد یک رویداد غیرطبیعی در سال 2006 / 1385 انجام داده که در طی آن، شهاب‌سنگ‌های بزرگی در آسمان شهر بریسبان که سومین شهر بزرگ استرالیاست، مشاهده شد. درست در همان زمان، شیء نورانی سبز رنگی در حال پرواز در اطراف کوه‌های این شهر دیده شد و بسیاری تصور کردند شیئی پرنده مرتبط با موجودات فضایی را مشاهده کرده‌اند.

دکتر هیوز نظریه‌ای را مطرح کرده که این شیء پرنده را به صاعقه‌های کروی شکل مرتبط می‌کند. او معتقد است در یک لحظه، اتصالی الکتریکی بین اتمسفر و زمین برقرار شده و در همان زمان انرژی لازم برای ظاهر شدن صاعقه‌ای کروی شکل در بالای این تپه‌ها فراهم شده است.

او که توضیحات خود را در نشریه رویال سوسایتی به چاپ رسانده، معتقد است این واقعه شگفت‌آور که در یک شب صاف اتفاق افتاده، ممکن است بعضی‌ها را به اشتباه بیاندازد که شیء پرنده ناشناسی (یوفو) را مشاهده کرده‌اند.

سهند نوائی بازدید : 19 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


ناسا در شبیه‌سازی جریان هوا و انتقال آلاینده‌ها در سراسر زمین، الگویی از انتقال ذرات کربن معلق در هوا تولید کرده که علاوه بر مشخص کردن بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌های زمین، وضعیت ایران را نیز نشان می‌دهد.


دوده یا کربن سیاه از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی به‌وجود می‌آید و برخلاف بسیاری از آلاینده‌ها، روزها و هفته‌ها در جو معلق می‌ماند تا درنهایت رسوب کند. جابجایی دوده‌ها در پیش‌بینی الگوی تغییرات آب‌وهوایی بسیار اهمیت دارد، زیرا این ذرات معلق نور خورشید را جذب می‌کنند و می‌توانند دما را در نقاط مختلف زمین افزایش دهند.

برای مشاهده فیلم  از اینجا دانلود کنید. قالب این فیلم MP4 و حجم آن 15 مگابایت است.

دانشمندان ناسا با شبیه‌سازی جریان‌های هوایی زمین در تابستان و پاییز گذشته، الگویی از تولید و جابجایی دوده را در سطح زمین طراحی کرده‌اند که در قالب این فیلم مشاهده می‌کنید. این جابجایی مربوط به آگوست / نیمه تیر تا نیمه نوامبر / اواخر آبان سال 2009 / 1388 است.

سهند نوائی بازدید : 16 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
فیتوپلانگتون‌های نقاش
این تصویر زیبا که «شب پرستاره»، اثر زیبای ونسان ونگوک را برای بسیاری از ما تداعی می‌کند، یکی از تصاویر ماهواره‌ای برگزیده توسط «یو.اس.جی.اس» است. مجموعه‌ای از پلانگتون‌های شناور در نزدیکی جزیره گاتلند در آب‌های تیره سوئد در این تصویر به چشم می‌خورند. به گزارش نشنال‌ژئوگرافیک، مت لارسن، مدیر بخش آب‌و‌‌هوا و تغییرکاربری زمین می‌گوید: «این تصاویر کاملا طبیعی و معتبر هستند. امیدوارم نمایش این تصاویر زیبا از زمین، همگی ما را به شناخت بهتر دنیای پیچیده پیرامون تشویق کند». مطابق اعلام این سازمان گسترش وسیع فیتوپلانگتون‌ها به این شکل، حاصل حرکت جریان‌های عمیق و غنی از مواد غذایی به سطح و تغذیه مستمر این پلانگتون‌ها در کنار استفاده از نور آفتاب است.



هزارتوی طبیعی
این تصویر می‌سی‌سی‌پی-بزرگترین رودخانه آمریکای شمالی- را نشان می‌دهد که مانند روبان سبز‌رنگی از میان شهرها و مزارع اطراف گذشته است.


دشت کویر-ایران
این چشم‌انداز زیبا که توسط مونتاژ الکتریکی خلق شده، دشت کویر را در ایران نشان می‌دهد. زندگی برای بسیاری از گونه‌های گیاهی در این منطقه که ترکیبی از بستر خشک، فلات‌های مسطح، مرداب‌ها و شوره‌زارها به وسعت تقریبی 77هزار کیلومتر‌مربع است، غیرممکن است. دمای بالای هوا در طول روز و تغییرات شدید دما همراه با وزش توفان‌های شن، شرایط زندگی برای جانداران را به مراتب دشوارتر می‌کند.


تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 313
  • بازدید کلی : 5,600