loading...
پایگاه ستاره شناسی و فضا آسمان اصفهان
سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)


اگر یک شب از پشت تلسکوپتان به ماه نگاه کنید و متوجه شوید که یکی از مصنوعات ساخته شده تسوط بشر بر روی آن قرار گرفته است چه حسی خواهید داشت!


یک منجم فرانسوی به نام Theirry Legault موفق شد هنگام گذر ایستگاه فضایی بین المللی از مقابل ماه تصویری  مناسب با جزییات دقیق از این اتفاق تهیه کند. مدت زمان گذر ایستگاه از مقابل ماه با توجه به سرعت 7.5 کیلومتر بر ثانیه  ای آن تنها 0.55 ثانیه بوده است.  وی این عکس را در روز 20 دسامبر و در ساعت 21:34 به وقت جهانی گرفته است. همان طور که در تصویر پایین مشاهده می کنید به نظر می رسد که ایستگاه فضایی بین المللی بر روی ماه فرود آمده است و آنجا ساکن شده است!

گروه آسمان ناشناخته

تصویر بالا شاتل آتلانتیس و ایستگاه فضایی را در مقابل خورشید در تاریخ 16 ماه می سال 2010 نشان می دهد.

یکی از علایق منجمین آماتوری که عکاسی نجومی نیز می کنند این است که از مصنوعات دست بشر در فضای خارج از جو زمین تصاویر زیبا و منحصر به فردی تهیه کنند. گذر ایستگاه بین المللی فضایی از رو به روی خورشید یا ماه، گذر شاتل های فضایی از مقابل خورشید، قرار گرفتن ایستگاه فضایی و شاتل ها در کنار هم، دنبال کردن مسیر ماهواره در آسمان و ... همگی مواردی هستند که سوژه های مناسبی برای عکاسان به حساب می آیند. آن‌چه کمک می‌کند ساختار ایستگاه بین المللی فضایی را حتی با دوربین دوچشمی ساده‌ای تشخیص داد، سلول‌های خورشیدی بسیار وسیع آن است که طول این ایستگاه را از 100 متر بیشتر کرده است.

سهند نوائی بازدید : 13 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

برای سفر به داغ‌ترین منطقه کیهان ابتدا باید از خورشید گذشت، قلب آتشین منظومه شمسی. با دمای سطحی 5800 درجه کلوین، خورشید ما از سردی فاصله زیادی دارد؛ اما این دما به هیچ وجه یک رکورد کیهانی به شمار نمی‌رود. ستارگان ابرغول آبی که جرم سنگین‌شان با فشردن هسته ستاره، کوره‌ای هسته‌ای را درون آنها به وجود می‌آورد؛ بیش از 50 هزار درجه کلوین حرارت دارند.



به گزارش نیوساینتیست،
حتی این غول‌های کیهانی در مقابل کوتوله‌های سفید سر تعظیم فرود می‌آورند؛ کره‌های متراکمی از گرما که باقیمانده سوختن یک ستاره هستند. یکی از همین کوره‌های کیهانی به نام HD62166 حرارتی معادل 200 هزار درجه کلوین دارد. گرمای سوزانی که به تنهایی سحابی وسیعی را توسط جو نورانی خود روشن می‌کند.
سهند نوائی بازدید : 20 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

کاتالین فاس، عکاس لهستانی توانست با استفاده از فیلتر خورشیدی، عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی را از مقابل قرص خورشید ثبت کند و ناباورانه، جثه کوچک شاتل فضایی دیسکاوری را نیز برای آخرین بار ببیند.

روز سه‌شنبه 7 مارس / 16 اسفند، شاتل فضایی دیسکاوری برای آخرین بار از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد تا پس از فرود در پایشگاه فضایی کندی بازنشسته شود. اما برای رصدگران اروپایی این فرصت مهیا شده بود تا عبور ایستگاه فضایی بین‌المللی و شاتل دیسکاوری را از مقابل خورشید رصد کنند و برای آخرین بار، سایه دیسکاوری را در مقابل قرص تابان خورشید ببینند. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

پس از زمستان 2010 / 1388 که خورشید از خواب طولانی‌اش بیدار شد، فعالیت‌های خورشیدی به شکلی چشمگیر افزایش یافته که نشانه‌های آن‌را می‌تواند در تعداد زیاد لکه‌های خورشیدی و طوفان‌های خورشیدی متعدد مشاهده کرد. پیش‌بینی می‌شود فعالیت‌های خورشید در سال 2012 به اوج خود برسد.
سهند نوائی بازدید : 21 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 فضا به خودی خود سرد یا گرم نیست، چراکه بدون وجود ماده‌ای با تغییرات حرارتی، دما هیچ معنایی ندارد. سردترین دمای ممکن 273 درجه سانتی‌گراد زیر صفر است؛ اما آیا می دانید سردترین نقطه عالم کجاست؟

به گزارش نیوساینتیست، سردترین نقطه شناخته شده در منظومه شمسی، چندان از زمین دور نیست. در سال 2009 / 1388 مدارگرد اکتشافی ناسا دهانه‌ای را در نزدیکی قطب جنوب ماه شناسایی کرد که همواره در بخش سایه ماه قرار دارد. دمای این منطقه تنها 33 درجه کلوین (240- درجه سانتی‌گراد) است؛ دمایی به مراتب سردتر از هر دمایی که بر روی پلوتوی سرد و تاریک اندازه‌گیری شده است. با ادامه کاوش‌ها و بهبود وسایل اندازه‌گیری، این رکورد ممکن است به نقطه دیگری در منظومه شمسی منتقل شود. قمر سیاره‌ای غیر از زمین و یا شاید سیاره کوتوله دیگری که به مراتب دورتر از پلوتو نسبت به خورشید قرار دارد. سیاره‌ای که شاید دهانه‌های آتشفشانی پوشیده و سرد مختص به خود را داشته باشد.

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
زلزله 8.9 ریشتری دیروز در ژاپن، سونامی عظیمی را در اقیانوس آرام شکل داد که خاطره تلخ سونامی 2004 اقیانوس هند را زنده کرد. آیا می‌دانید سونامی چطور شکل می‌گیرد و چرا این‌قدر خرابی به بار می‌آورد؟

برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

سهند نوائی بازدید : 15 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 ارتباط میلیاردها ستاره و سیاره در خارج از مرزهای منظومه شمسی ما با یکدیگر چگونه است؟ آیا آنها هم مانند منظومه ما رفتار می‌کنند یا این‌که علاوه بر ما انسان‌ها، منظومه شمسی ما هم در دنیا تنهاست؟
در حالی که هیچ پاسخ مشخصی برای این پرسش وجود ندارد، سیلی از داده‌های رصدی جدید تلسکوپ فضایی کپلر ناسا که به تازگی منتشر شده، تعداد سیارات بیگانه احتمالی را به سه برابر افزایش داده‌اند و تعداد کل سیارات کشف شده از این دست را به 1235 رسانده‌اند.

گرگوری لافلین از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز می‌گوید: «از این پس می‌توانیم ببینیم که آن بیرون چه خبر است؛ و چه گروه‌هایی از سیارات وجود دارند. این خیلی مهیج است». وی عضو گروه کپلر نبوده، ولی به دقت داده‌های آنها را بررسی می‌کند

منظومه‌های شمسی بیگانه چه‌شکلی‌اند؟

.به گزارش نیوساینتیست، هنگامی که ناسا در روز دوم فوریه داده‌های جدید را منتشر کرد، در ابتدا سرخط اخبار رسانه‌ها بر سیاره‌های زیست‌پذیر و منظومه ستاره‌ای متشکل از 6 سیاره متمرکز بود. اندکی بعد، در گردهمایی سالیانه انجمن توسعه علوم امریکا (AAAS) در واشنگتن، کشف سیاره‌ای احتمالی که می‌تواند قل زمین باشد، توجهات را به خود معطوف کرد. با این حال انتشار داده‌های جدید کپلر می‌تواند چشم‌اندازهای متعدد جدیدی را پیش روی ما قرار دهد که تاکنون توجه نسبتا کمی به آنها شده است.

کپلر تقریبا 150هزار ستاره را بررسی کرده که اکثر آنها بین 600 تا 3000 سال نوری از زمین فاصله دارند، این تلسکوپ هنگامی می‌تواند وجود یک سیاره را تشخیص دهد که از جلوی ستاره اصلی خود عبور کند. کپلر به این «عبور»ها بسیار حساس است، نور ساطع شده از ستاره در زمان این عبورها به طور دوره‌ای کم می‌شود و به تلسکوپ این امکان را می‌دهد که سیاره‌های کوچک هم اندازه زمین را بیابد، کاری که دیگر تلسکوپ‌ها هنوز نمی‌توانند انجام کنند.

از آنجا که پدیده‌هایی مانند لکه‌های ستاره‌ای هم می‌توانند سبب کم شدن نور ستاره‌ها شوند، برای تایید وجود یک سیاره باید مشاهدات بیشتری انجام شوند. با این حال، این سیاره‌های احتمالی می‌توانند به ما دیدی از فضای خارج منظومه شمسی ارایه دهند که شامل تخمینی از درصد ستارگانی است که چند سیاره به دور آنها می‌چرخند.

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دانشمندان پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان از بزرگ‌ترین تصویر رنگی تمام آسمان که با ترکیب میلیون‌ها قطعه عکس 2.8 مگاپیکسلی ساخته شده، رونمایی کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان، پروژه‌ای است که تصاویر خود را ویژه اخترشناسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای منتشر می‌کند تا با مشارکت عموم، میلیون‌ها جرم کیهانی پنهان در این تصاویر شناسایی و دسته‌بندی شوند.


حاصل این پروژه بزرگ‌ترین تصویر از کل آسمان است که در دویست و هفدهمین نشست سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا به معرض نمایش گذاشته شد. مایکل بلنتون، فیزیک‌دان دانشگاه نیویورک که افتخار رونمایی از این تصویر را داشت، در سخنان کوتاهی گفت: «نمی‌توان درمورد عظمت اطلاعاتی که در پروژه اسلون گردآوری شده، اغراق کرد. تاکنون بیش از 3500 مقاله بر اساس اطلاعات حاصل از این پروژه نگاشته شده، بیش از نیم میلیارد ستاره و کهکشان جدید کشف و دسته‌بندی شده‌اند و این درحالی است که تصویر جدید نیز می‌تواند حجم این داده‌ها را به‌مقدار قابل توجهی افزایش دهد».

سهند نوائی بازدید : 14 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

به قول قدیم‌ها ایراد از گیرنده نیست! تنظیمات رنگ صفحه نمایش شما ایرادی ندارد. این تصویر از سیاره سرخ که توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده، بخشی از مناطق کمتر شناخته شده مریخ را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش نیوساینتیست،این تصویر رمل‌های ماسه‌ای آبی رنگی را نشان می دهد که بخشی از دهانه ریب را پوشانده است. دهانه ریب یک دهانه 100 کیلومتری است که از برخورد یک شهاب‌سنگ به نواحی کوهستانی جنوب مریخ ایجاد شده است.

مریخ

این تپه‌ها توده‌ای از ماسه‌های بازالتی کف دهانه هستند، که توسط بادهای مریخی شکل گرفته‌اند. این تصویر نمای نزدیک، به خوبی ساختار موجی شکل و پستی و بلندی این تپه‌های ماسه‌ای را نشان می‌دهد.

سهند نوائی بازدید : 19 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

 هرچند نقشه‌های مختلفی از سطح ماه وجود دارد, اما مدارگرد شناسایی ماه برای اولین بار نقشه دقیق سه‌بعدی از تمام سطح ماه تهیه خواهد کرد که مرجعی برای سفرهای اکتشافی آینده انسان به ماه خواهد بود.این تصاویر شگفت‌انگیز، سطح آتشفشانی ماه را با دقیق‌ترین جزئیاتی که تا کنون ثبت شده است نشان می‌دهد. این تصاویر که توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) تهیه شده است، کیفیت تصاویر گرفته شده از نیمه پنهان ماه را بیش از 100 برابر افزایش داده است.
سهند نوائی بازدید : 65 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

شاتل فضایی، وسیله هوافضایی منحصر به‌ فردی است كه ایالات متحده برای ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار خود از آن استفاده می‌كند. بیش از دو دهه از عملیاتی شدن این سامانه می‌گذرد. این وسیله به نوعی نمادی از فناوری هوافضای آمریكاست. شاتل فضایی در طول عمر عملیاتی خود ركوردهای فضایی بی‌شماری را ثبت كرده است...
تصویر 1- شاتل فضایی در آستانه پرتاب از پایگاه

در طول حدوداً 20 سال گذشته، این سامانه فضایی عظیم و منحصر به‌فرد به نوعی یكی از نمادهای فناوری و حتی قدرت سیاسی ایالات متحده بوده است. شاتل فضایی حتی به نوعی در فرهنگ عامه مردم جهان نیز وارد شده است. كودكان سراسر جهان در رویاهای خود سوار شدن بر شاتل را تصور می‌كنند و بزرگترها در كنار عباراتی نظیر آپولو هوا كردن، از این نماد آمریكایی، به عنوان ضرب‌المثلی برای تشبیه كارهای بسیار سخت، پیچیده و غیرممكن استفاده می‌كنند. دیدن منظره پرتاب شاتل فضایی، همواره گردشگران زیادی را به اطراف [مركز فضایی كندی] یا كیپ كاناورال در ایالت فلوریدا می‌كشاند.

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 57
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 311
  • بازدید کلی : 5,598